Tre uger well spent!

Om at være på sommerskole i tværfaglig bygningsrenovering

Af studerende Marie Louise Lyager

Jeg hedder Marie Louise Lyager, jeg er 24 år og er netop startet på mit 7. semester.

Jeg valgte at deltage i sommerskolen Tværfaglig Bygningsrenovering 2016 i august, fordi det gavner min faglighed. Som arkitektstuderende har vi meget lidt viden om de andre fagligheder, vi i fremtiden skal arbejde sammen med. Jeg mener, det er vigtigt at kunne arbejde i tværfaglige teams. Have forståelse for hinandens fag og faglighed samt kunne kommunikere og forstå hinandens sprog.

MLTL725X442

Marie Louise Lyager.

Mange bliver overraskede, når jeg siger, at jeg har brugt tre uger af min sommerferie på at gå i skole. Men det har været tre uger well spend! Jeg har fået så meget ny viden, nye kompetencer og gode venner, at mit hoved er helt fyldt, og jeg svæver stadig lidt over oplevelsen. Jeg er både stolt af mig selv, fordi jeg valgte at gøre det, men også super stolt over min gruppe og vores resultat.

Tværfaglige grupper

Vores case var tværfaglig bygningsrenovering af et etagebyggeri i Vejlby-Risskov. Min gruppe bestod af tre bygningskonstruktører, en ingeniør og undertegnede som arkitekt. Vi kom med hver vores baggrund, metoder og hver vores måde at se tingene på. Nogle kan Bygningsreglementet i hovedet, andre har mere fokus på detaljen. Vi brugte mange timer på at lære hinandens fagligheder at kende, og vi havde mange diskussioner om, hvordan projektet skulle gribes an.

På sommerskolen fandt jeg ud af, at kommunikation ikke altid er let. For hvem siger, at et diagram er det samme for arkitekten og bygningskonstruktøren?

Da vi var ude at kigge på vores bygning, oplevede vi første gang den forskellighed, der var blandt os. Bygningskonstruktøren og ingeniøren gik med det samme i gang. Gik tæt på, kradsede i fuger, tjekkede bygningens almene tilstand, målte vægtykkelser og kiggede i detaljen. Jeg, arkitekten, gik så langt væk, jeg kunne, så jeg kunne se det hele i et større perspektiv. Jeg så på bevægelsesmønstre, detaljer, bevaringsværdighed etc.

Ansvar og samarbejde

Ansvarsfordelingen var fordelt ligeværdigt i min gruppe. Vi gav plads til alles fagligheder og at vi hver især kunne lave det, vi var god til. Det gjorde også, at jeg blev klogere på min egen faglighed. I projekter på arkitektskolen skal jeg eksempelvis kompensere for ingeniørens arbejde ved at lave tekniske detaljetegninger, selvom jeg ikke har en ingeniørfaglig viden. Det kan være meget frustrerende.

Der var dog tidspunkter i projektet, hvor én faggruppe havde mere at lave end de andre. Især i slutfasen sad jeg med meget arbejde, da tingene skulle formidles. For alle i gruppen kunne disse tidspunkter føles frustrerende, det, ikke at have noget at lave, mens andre knoklede, så sveden sprang.

Faglige myter

Da vi havde fået styr på, hvordan vores fagligheder spillede sammen, udviklede samarbejdet sig hurtigt. Vi valgte at inddele os i mindre tværfaglige grupper, for at komme rundt om mest muligt, og vi præsenterede hver dag vores undersøgelser for hinanden.

Pointen er jo netop, at når man samler fagene, afdækker man muligheder og faldgruber langt tidligere i processen. Ligeledes er det jo med til at afdække de forestillinger, vi har om de andre faggrupper. Arkitekten laver ikke nødvendigvis ting, som kan flyve, og ingeniøren er ikke en stædig type, som siger at ingenting kan lade sig gøre.

800X

Vinderholdet. Marie Louise er nr. 2 fra venstre.

600X450

Deltagerne i årets sommerskole om tværfaglig bygningsrenovering.

IMG_0937 - Kopi.800X565

Vindergruppen hædres til Renoverprisen 2016.

Vinderprojektet

Vi vandt sommerskolens konkurrence om bedste projekt, fordi vi formåede at formidle tværfagligheden af vores projekt gennem vores plancher. Gennem processen gjorde vi også en dyd ud af at reflektere over, hvordan vi kunne vise projektets tværfaglighed, da dette aspekt vægtede 50% i den endelige vurdering. Vi holdt desuden fast i et gennemgående tema på plancher og i vores booklet om projektet.

Præmien var en invitation til fejringen af Renoverprisen 2016 i København, hvor Danmarks bedste renovering kåres. Vi oplevede også den store ære at blive hædret til festen. Festen var et helt fantastisk godt arrangement med lækker mad, networking og smukke indslag.

Eftertanker

Det tværfaglige samarbejde har åbnet mine øjne for mine nærmeste faggrupper og fremtidige kollegaer. Det har gjort mig opmærksom på, hvordan man kan kommunikere med hinanden, og hvordan man skal interagere. Jeg har stillet en masse dumme spørgsmål, lige fra ”Hvilket materiale får I af arkitekten, når projektet sendes videre til jer?” og ”Hvem er det så, som går rundt derude på byggepladsen?”

Næste gang jeg laver et projekt, ved jeg lidt om statik, lidt om brandsikkerhed, lidt om konstruktion og lidt om tilgængelighed for handicappede. Så hvem ved… Måske tegner jeg endda også en installationsskakt på i mit næste projekt?

Læs også lektor Per Kortegaards evaluering af sommerskolen: