Ph.d.-studerende Jon kr\u00e4hling Engholt udstiller sit arbejde med beton i Onsite Gallery fra den 4. juli. Udstillingen viser eksperimenter med st\u00f8bemetoder i beton med fokus p\u00e5 de kvaliteter, der opst\u00e5r under m\u00f8det mellem beton og st\u00f8beform.<\/p>\n
Beton er et moderne industriprodukt, der i Danmark produceres i pr\u00e6cise standardelementer, der oftest fremmedg\u00f8r os med store og kolde gr\u00e5 flader. Men kan vi kigge ind i materialet og finde en genkendelighed i dets naturlige bestanddele, n\u00f8jsomt opgravet og sammenblandet til en plastisk substans? Kan vi finde kvaliteter i at udforske det uperfekte i et materiale?<\/p>\n
Vi genkender det i farvespillet i en murstensmur, hvor hver enkelt mursten har sin egen nuance afh\u00e6ngig af lerblanding og br\u00e6nding \u2013 sin egen fort\u00e6lling om, hvor den er gravet op og hvor den har ligget i den store teglovn. Vi genkender det i det legende spil af refleksioner p\u00e5 en metalfacade, hvor hver enkelt plade b\u00f8jer n\u00e6sten uanseeligt lidt i forhold til sin nabo \u2013 aftryk fra et ellers perfekt udf\u00f8rt industrielt materiale opsat af menneskeh\u00e5nd. Og vi genkender det i beton st\u00f8bt mod br\u00e6dder, hvor hver enkelt br\u00e6dde har afsat sit eget unikke m\u00f8nster til betonens overflade \u2013 et m\u00f8nster dannet inden i et tr\u00e6 gennem generationer og bragt frem gennem teknisk snilde.<\/p>\n
Man kan stadig fornemme plasticiteten, viskositeten af betonen i dens tidligere tilstand, mens den l\u00f8ber uj\u00e6vnt ned af st\u00f8beformens sider. En tilstand fanget i hvile, som en legemligg\u00f8relse af erfaring og erindring om dens tidligere natur.<\/em>
\nElisabeth Shotton, Material Imprecision, 2006<\/p>\n
Om udstillingen forklarer Jon kr\u00e4hling Engholt:<\/strong><\/p>\n
En arkitekt giver form til noget, der endnu ikke er sat i verden. Noget der ikke er bygget endnu. Arkitekten skal derfor vide meget om, hvordan man kan bearbejde de materialer, der er til r\u00e5dighed \u2013 viden der knytter sig t\u00e6t til oplevelsen og sansningen af den byggede form. Nogle gange overrasker byggematerialer os, n\u00e5r vi bearbejder dem, og disse overraskelser kan l\u00f8fte vores oplevelsen af den byggede form: Vi genkender det uperfekte i materialerne, det uperfekte i naturens v\u00e6rk \u2013 og m\u00e5ske dermed ogs\u00e5 i os selv.<\/p>\n
Vi genkender det i farvespillet i en murstensmur, hvor hver enkelt mursten har sin egen nuance afh\u00e6ngig af lerblanding og br\u00e6nding \u2013 sin egen fort\u00e6lling om, hvor den er gravet op og hvor den har ligget i den store teglovn.<\/p>\n
Vi genkender det i det legende spil af refleksioner p\u00e5 en metalfacade, hvor hver enkelt plade b\u00f8jer n\u00e6sten uanseeligt lidt i forhold til sin nabo \u2013 aftryk fra et ellers perfekt udf\u00f8rt industrielt materiale opsat af menneskeh\u00e5nd.<\/p>\n
Og vi genkender det i beton st\u00f8bt mod br\u00e6dder, hvor hver enkelt br\u00e6dde har afsat sit eget unikke m\u00f8nster til betonens overflade \u2013 et m\u00f8nster dannet inden i et tr\u00e6 gennem generationer og bragt frem gennem teknisk snilde.<\/p>\n
I mit projekt eksperimenterer jeg med st\u00f8bemetoder i beton, der lader netop disse kvaliteter opst\u00e5 under m\u00f8det mellem materiale og teknik \u2013 mellem beton og st\u00f8beform.<\/p>\n
<\/p>\n
Beton kan v\u00e6re sv\u00e6rt at arbejde med og udforske, for det du designer og bygger er jo ikke den f\u00e6rdige form \u2013 det er en st\u00f8beform som ikke eksisterer som andet end et minde man kan afl\u00e6se i den h\u00e6rdede betons geometri og overflade. N\u00e5r du udforsker beton handler det derfor ikke kun om hvordan betonen opf\u00f8rer sig, men i lige s\u00e5 h\u00f8j grad om hvad den reagerer p\u00e5 \u2013 hvad der omslutter den flydende beton. Betonen begynder sit liv med at udfordre sine omgivelser: Den er flydende, tung og vil udnytte enhver mulighed for at undslippe st\u00f8beformen. Mine eksperimenter unders\u00f8ger, hvad der sker, n\u00e5r man begynder at give betonen lov til at p\u00e5virke eller undslippe st\u00f8beformen \u2013 eller hvad man kan g\u00f8re n\u00e5r der slet ikke er nogen st\u00f8beform.<\/p>\n
Et udvalg af digitale redskaber hj\u00e6lper mig til at forst\u00e5 materialets adf\u00e6rd og designe pr\u00e6cise eksperimenter. Med v\u00e6rkt\u00f8jerne modellerer og simulerer jeg hvordan beton og st\u00f8beform opf\u00f8rer sig \u2013 og bruger omvendt l\u00f8bende de fysiske st\u00f8bninger til at forbedre disse v\u00e6rkt\u00f8jer. P\u00e5 den m\u00e5de begynder jeg at forst\u00e5, hvordan jeg kan \u00e6ndre st\u00f8beprocessen og dermed den st\u00f8bte form. Jeg bruger l\u00f8bende disse input til at forfine eksperimenterne og min egen intuition om forhandlingen mellem den tunge flydende masse og dens afgr\u00e6nsning.<\/p>\n
I udstillingen kan du se et udvalg af st\u00f8bninger og billeder af deres undfangelse. Den ene serie er st\u00f8bt i perforeret gummi, der n\u00e6sten ikke magter at b\u00e6re den tunge betonen og afholde den fra at flyde ud. Den anden serie viser beton st\u00f8bt i stof forst\u00e6rket med m\u00f8nstre af 3D-printet plastik, der p\u00e5virker stoffets evne til at str\u00e6kke sig under v\u00e6gten af den flydende beton.<\/p>\n
<\/p>\n","protected":false},"excerpt":{"rendered":"
Ph.d.-studerende Jon kr\u00e4hling Engholt udstiller sit arbejde med beton i Onsite Gallery fra den 4. juli. Udstillingen viser eksperimenter med st\u00f8bemetoder i beton med fokus p\u00e5 de kvaliteter, der opst\u00e5r under m\u00f8det mellem beton og st\u00f8beform. Beton er et moderne industriprodukt, der i Danmark produceres i pr\u00e6cise standardelementer, der oftest fremmedg\u00f8r os med store og […]<\/p>\n","protected":false},"author":6,"featured_media":60891,"menu_order":0,"comment_status":"open","ping_status":"closed","template":"","meta":[],"tags":[870],"event_type":[829,51,89,869],"event_type_2":[],"yoast_head":"\n