{"id":175198,"date":"2022-04-28T13:50:27","date_gmt":"2022-04-28T11:50:27","guid":{"rendered":"https:\/\/aarch.dk\/interessen-har-sat-retningen\/"},"modified":"2023-11-24T11:12:06","modified_gmt":"2023-11-24T10:12:06","slug":"interessen-har-sat-retningen","status":"publish","type":"post","link":"https:\/\/aarch.dk\/en\/interessen-har-sat-retningen\/","title":{"rendered":"Interessen har sat retningen"},"content":{"rendered":"
\n

Nyheder<\/a><\/p>\n<\/div><\/section>\n

Interessen har sat retningen<\/h1>\n<\/div><\/section>\n

Tom Nielsen var godt i gang med at starte egen tegnestue, da muligheden for en forskeruddannelse b\u00f8d sig. I dag er Tom Nielsen professor, og hvordan skete det lige?<\/p>\n<\/div><\/section>\n

10.03.2022<\/p>\n<\/div><\/section>\n\n<\/div><\/div><\/main><\/div><\/div>

\n
<\/div>

Ph.d.-skolen p\u00e5 Arkitektskolen Aarhus og Designskolen Kolding har siden etableringen i 1988 uddannet 101 forskere, der har opn\u00e5et en ph.d.-grad. Vi s\u00e6tter nu fokus p\u00e5, hvad man kan bruge en Ph.d.-uddannelse til, og de mange d\u00f8re, en forskeruddannelse kan v\u00e6re med til at \u00e5bne. De mange forskere er nemlig endt vidt forskellige steder.<\/em><\/p>\n

Tom Nielsen er professor p\u00e5 Arkitektskolen Aarhus, hvor han ogs\u00e5 underviser og forsker i emner som byudvikling og velf\u00e6rdsarkitektur. Han bliver tit ringet op, n\u00e5r journalisterne skal have et fagligt perspektiv p\u00e5 planer om nye h\u00f8jhuse eller andre sp\u00f8rgsm\u00e5l om byens arkitektur. P\u00e5 overfladen kan Tom Nielsen ligne en mand, der er n\u00e5et i m\u00e5l med en veltilrettelagt karriereplan.<\/p>\n

\u201dAt jeg sidder her i dag og har en meget specialiseret viden indenfor by og landskab, er ikke noget, jeg har planlagt. Hvordan skete det lige, fristes jeg til at sp\u00f8rge? Jeg har aldrig lavet en karriereplan eller t\u00e6nkt, at jeg ville opn\u00e5 en eller anden specialistviden. Det sker ligesom bare hen ad vejen\u201d, siger Tom Nielsen og forts\u00e6tter:<\/p>\n

\u201dJeg har ikke brugt s\u00e5 meget energi p\u00e5 at t\u00e6nke p\u00e5 min karriere, men jeg har brugt min energi p\u00e5 at fors\u00f8ge at arbejde med det, der interesserer mig. Og det g\u00f8r jeg stadigv\u00e6k. Jeg tror, jeg tilh\u00f8rer en generation, hvor vi ikke bekymrede os s\u00e5 meget om, hvorvidt vi fik et job eller hvordan det skulle g\u00e5. Jeg tror, det er anderledes i dag, hvor mange er fokuserede p\u00e5, at deres faglige identitet skal v\u00e6re defineret allerede i studietiden. Det spekulerede jeg aldrig p\u00e5\u201d.<\/p>\n

Tom Nielsen blev f\u00e6rdig p\u00e5 Arkitektskolen Aarhus i 1996, og i 1997 blev han indskrevet som ph.d.-studerende p\u00e5 det projekt, der i 2001 resulterede i afhandlingen \u201dForml\u00f8s: En unders\u00f8gelse og diskussion af det urbane felt og dets overskudslandsskaber\u201d. I perioden mellem afgangseksamen og indskrivningen som ph.d.-studerende var Tom Nielsen med til at etablere tegnestuen Transform med Lars Bendrup og Peter Hemmersam.<\/p>\n

\u201dDer kom et opslag om et ph.d.-stipendium med fokus p\u00e5 den moderne by. F\u00f8r det havde jeg ikke t\u00e6nkt p\u00e5, at jeg ville v\u00e6re ph.d.-studerende, og jeg fortalte ikke nogen, at jeg havde s\u00f8gt. Jeg havde h\u00f8rt nogen sige, at man skulle arbejde p\u00e5 sin ans\u00f8gning i tre m\u00e5neder, og at man burde have kontakt til sin vejleder p\u00e5 forh\u00e5nd. Det havde jeg slet ikke gjort \u2013 jeg s\u00f8gte bare, og jeg havde ingen forventninger om at f\u00e5 det\u201d, siger Tom Nielsen, der trods de lave forventninger alts\u00e5 fik stadig fik stillingen og tog hul p\u00e5 tilv\u00e6relsen som ph.d.-studerende.<\/p>\n<\/div><\/section><\/div>

<\/div>\n\n<\/div><\/div><\/div><\/div><\/div>
\n
<\/div>
<\/a><\/div><\/div><\/div><\/div>
<\/a><\/div><\/div><\/div><\/div>
<\/div>\n\n<\/div><\/div><\/div><\/div><\/div>
\n
<\/div>
Et sp\u00e6ndende milj\u00f8<\/h5>\n

Men hvad er det s\u00e5 ved arkitekturen, som interesserer Tom Nielsen, og som han har brugt et arbejdsliv p\u00e5 at n\u00e6rme sig?<\/p>\n

\u201dI min studietid var jeg tilknyttet Afdeling X, og det var vigtigt for min faglige udvikling. Der havde man en kultur, som handlede om \u00e6stetikken og arkitekturen som en unders\u00f8gelse. Det handlede ikke om, at det skulle bygges, og det var ikke erhvervsrettet. Det var i stedet baseret p\u00e5 fascinationen af arkitektur som disciplin fremfor profession. Det var ogs\u00e5 her, jeg opdagede, at unders\u00f8gelser og forskning inspirerer og motiverer mig. Det var simpelthen det aspekt, der var fedt ved arkitekturen\u201d, siger Tom Nielsen, der ogs\u00e5 var draget af hele milj\u00f8et omkring Arkitektskolen Aarhus:<\/p>\n

\u201dDer var et interessant kulturelt milj\u00f8 omkring skolen. Det var et sp\u00e6ndende sted at v\u00e6re i byen. Hvis man var interesseret i kultur og noget alternativt, havde man virkelig mulighed for at dyrke det. Derfor var jeg ogs\u00e5 bare glad, da jeg fik muligheden for at blive h\u00e6ngende i yderligere tre \u00e5r med ph.d.-projektet\u201d, siger han.<\/p>\n

Tom Nielsen var fortsat en del af tegnestuen Transform sidel\u00f8bende med sin ans\u00e6ttelse p\u00e5 Arkitektskolen Aarhus frem til 2004, hvor han blev fastansat som lektor.<\/p>\n

I dag ligger skolen som bekendt p\u00e5 Exners Plads og ikke i omr\u00e5det omkring N\u00f8rreport, hvor Arkitektskolen Aarhus var placeret siden etableringen i 1965. Det er dog ikke kun de fysiske rammer, der har \u00e6ndret sig. Det har tilgangen til forskningen ogs\u00e5.<\/p>\n

\u201dMilj\u00f8et og stemingen omkring skolen findes stadig, men det er blevet professionaliseret i h\u00f8jere grad i dag. Da jeg startede som ph.d.-studerende, var der en meget eksperimenterende kultur og en lidt anarkistisk tilgang til studierne. Der var simpelthen masser af frihed, selvom jeg var en del af et st\u00f8rre forskningsprojekt, og det tiltrak mig. Jeg elskede friheden. Jeg var overladt til mig selv, men s\u00e5dan ville jeg ogs\u00e5 have det\u201d, siger Tom Nielsen, der i dag som professor selv fungerer som vejleder p\u00e5 ph.d.-projekter:<\/p>\n

\u201dDengang var et ph.d.-projekt noget, man selv drev. Det tog afs\u00e6t i en studerende med en god id\u00e9 og et akademisk potentiale, og s\u00e5 fik man lov til at l\u00f8be med den. I dag er forskningsmilj\u00f8et meget st\u00f8rre, og hele skolens forskningsindsats er blevet professionaliseret i h\u00f8jere grad. Det betyder ogs\u00e5, at projekterne i dag oftere skal passe ind i det, der i forvejen foreg\u00e5r i et Lab, end at det \u201dbare\u201d kan v\u00e6re en studerende med en god id\u00e9\u201d.<\/p>\n

Selvom det kan lyde som om, at alting var bedre i de gode gamle dage, er det dog ikke hele sandheden:<\/p>\n

\u201dDer er i dag meget bedre mulighed for at underst\u00f8tte projekterne og de ph.d.-studerende. Jeg var glad for friheden og havde masser af faglig sparring i mit netv\u00e6rk uden for forskerskolen. Men ikke alle trives med at v\u00e6re p\u00e5 egen h\u00e5nd. S\u00e5dan var det ogs\u00e5 dengang. Den forskeruddannelse, de studerende f\u00e5r i dag, er bedre, fordi de har mulighed for at l\u00e6re af \u00e6ldre forskere ved at arbejde direkte sammen med dem. Forskningsresultaterne og den viden, der bliver skabt i ph.d.-projekterne, har langt st\u00f8rre mulighed for at f\u00e5 indflydelse, hvis de er en del af noget st\u00f8rre,\u201d siger Tom Nielsen.<\/p>\n<\/div><\/section><\/div>

<\/div>\n\n<\/div><\/div><\/div><\/div><\/div>
\n
<\/div>
<\/a><\/div><\/div><\/div><\/div>
<\/div>\n\n<\/div><\/div><\/div><\/div><\/div>
\n
<\/div>
Mange veje<\/h5>\n

Siden den f\u00f8rste grad blev tildelt fra ph.d.-skolen p\u00e5 Arkitektskolen Aarhus og Designskolen Kolding i 1992, har i alt 101 ph.d.-studerende f\u00e5et tildelt en grad. Selvom Tom Nielsen har valgt at forts\u00e6tte i det akademiske spor, er der mange, der har valgt andre veje.<\/p>\n

\u201dJeg synes, det er en styrke, at vores ph.d.\u2019ere lander s\u00e5 mange forskellige steder. Der er s\u00e5 mange problemstillinger, som arkitekter kan involvere sig i, og derfor er det vigtigt, at vores forskeruddannelse ikke \u201dbare\u201d bliver en optr\u00e6ning til at v\u00e6re underviser eller professionel forsker\u201d, siger Tom Nielsen.<\/p>\n

Uanset hvilken vej man \u00f8nsker at g\u00e5, er det if\u00f8lge Tom Nielsen afg\u00f8rende, at man bruger tiden p\u00e5 noget, man er passioneret omkring. Det har ogs\u00e5 v\u00e6ret en rettesnor igennem hele hans eget arbejdsliv.<\/p>\n

\u201dMin passion for arkitektur er anderledes i dag, end da jeg var studerende. Dengang handlede det bare om at komme ud og opleve en masse arkitektur. At forst\u00e5 den. Vi var en studentergruppe, der n\u00e6rmest boede p\u00e5 skolen, og brugte weekenderne p\u00e5 at k\u00f8re udlejningsbiler s\u00e5 langt v\u00e6k som muligt for at se p\u00e5 arkitektur. Vi var simpelthen alt\u00e6dende, n\u00e5r det kom til arkitektur\u201d, siger Tom Nielsen og forts\u00e6tter:<\/p>\n

\u201dHer 30 \u00e5r senere kommer passionen til udtryk p\u00e5 en anden m\u00e5de. Min passion og fascination begynder i h\u00f8jere grad at handle om, hvad man kan med arkitekturen. Og hvor vigtig den er til at forme rammerne om livet. I min studietid p\u00e5 Afdeling X blev min interesse vakt af at udforske arkitekturen, og det er stadig det, jeg laver i dag. S\u00e5 hvis man skal sige, at jeg i et karrierem\u00e6ssigt perspektiv er lykkedes med noget, s\u00e5 er det, at jeg har form\u00e5et at fastholde friheden til at arbejde unders\u00f8gende i forhold til arkitektur. Det er det, der er den r\u00f8de tr\u00e5d i mit arbejdsliv\u201d.<\/p>\n

Se ogs\u00e5: Bes\u00f8g udstillingen “101 ph.d.’ere” p\u00e5 Arkitektskolen Aarhus den 4.-18. maj 2022<\/a>.<\/p>\n<\/div><\/section><\/div>

<\/div>\n\n<\/div><\/div><\/div><\/div><\/div>
\n
<\/span><\/span><\/div><\/div>
<\/div>