{"id":116502,"date":"2021-02-19T09:45:42","date_gmt":"2021-02-19T08:45:42","guid":{"rendered":"https:\/\/aarch.dk\/?p=116502"},"modified":"2021-02-19T10:02:13","modified_gmt":"2021-02-19T09:02:13","slug":"masteruddannelse-i-kulturarv-giver-overblik-og-nye-vinkler","status":"publish","type":"post","link":"https:\/\/aarch.dk\/masteruddannelse-i-kulturarv-giver-overblik-og-nye-vinkler\/","title":{"rendered":"Masteruddannelse i kulturarv giver overblik og nye vinkler"},"content":{"rendered":"
\n

Nyheder<\/a><\/p>\n<\/div><\/section>\n

Masteruddannelse i kulturarv giver overblik og nye vinkler<\/h1>\n<\/div><\/section>\n

15 masterstuderende f\u00e6rdiggjorde i februar deres NORDMAK-uddannelse efter 2,5 \u00e5rs studie i hele Norden.<\/p>\n<\/div><\/section>\n

19.02.2021<\/p>\n<\/div><\/section>\n<\/div><\/div><\/main><\/div><\/div>

\n
<\/div>

Den traditionelle eksamensfejring var udskiftet med digital eksamen og fejring bag sk\u00e6rmen, da 15 masterstuderende i februar afsluttede 2,5 \u00e5rs studie og f\u00e6rdiggjorde deres NORDMAK masteruddannelse i arkitektonisk kulturarv. Thomas Brogren er en af de nye NORDMAK-kandidater, og han fort\u00e6ller, at corona-nedlukningen heldigvis ikke gjorde den store forskel for afslutningen p\u00e5 uddannelsen.<\/p>\n

\u201dVi var s\u00e5 heldige, at vi netop n\u00e5ede at f\u00e6rdigg\u00f8re vores sidste studierejse til Finland, inden Danmark lukkede helt ned i for\u00e5ret. Siden dengang har vi brugt tiden p\u00e5 at skrive vores afsluttende opgaver, s\u00e5 det har fungeret glimrende med digitalt gruppearbejde og online-m\u00f8der. Faktisk oplevede jeg, at jeg grundet mine erfaringer med online-m\u00f8der fra NORDMAK var bedre forberedt, da det pludselig ogs\u00e5 blev min hverdag p\u00e5 arbejdet\u201d, siger Thomas Brogren.<\/p>\n

Til dagligt er han projektchef hos Realdania, hvor han blandt andet er med til at indstille, hvilke arkitektoniske projekter, som Realdania skal st\u00f8tte. Inden Thomas Brogren kom til Realdania, var han i 20 \u00e5r ansat som projekterende arkitekt med speciale i fredede og bevaringsv\u00e6rdige bygninger.<\/p>\n

\u201dJeg valgte at s\u00f8ge ind p\u00e5 NORDMAK, fordi jeg gerne ville have overblik og nye vinkler p\u00e5 mit fag. NORDMAK har givet mig meget inspiration og gjort mig bedre i stand til at arbejde strategisk. Jeg kan se de mindre projekter som en del af den st\u00f8rre helhed, og samtidig har det nordiske fokus p\u00e5 uddannelsen \u00e5bnet mine \u00f8jne for, at der i de andre nordiske lande er nogle helt andre m\u00e5der at arbejde med arkitektonisk kulturarv\u201d, siger han og forts\u00e6tter:<\/p>\n

\u201dJeg er skiftet fra at tale konkret om enkeltst\u00e5ende istands\u00e6ttelsesprojekter til at tale om bevaring og udvikling af helheden. Hvorfor bevarer vi noget og hvem skaber det v\u00e6rdi for? Uddannelsen har underst\u00f8ttet et bredere blik, som er n\u00f8dvendigt i mit job hos Realdania.\u201d<\/p>\n<\/div><\/section><\/div>

<\/div>\n<\/p>\n<\/div><\/div><\/div><\/div><\/div>
\n
<\/div>
Thomas Brogren<\/a><\/div><\/div><\/div><\/div>
<\/div>\n\n<\/div><\/div><\/div><\/div><\/div>
\n
<\/div>
Tv\u00e6rnordisk samarbejde<\/h5>\n

NORDMAK masteruddannelsen har eksisteret siden 2007, og uddannelsen udbydes i samarbejde med Arkitektur- og designh\u00f8gskolen i Oslo, Kungliga Kunsth\u00f6gskolan i Stockholm samt Alvar Aalto Foundation og Aalto Universitetet i Helsinki, og har undervisere og studerende fra hele Norden. Studiet er planlagt, s\u00e5 de fire f\u00f8rste semestre finder sted i henholdsvis Danmark, Norge, Sverige og Finland.<\/p>\n

\u201dDanmark er et meget lille land, og vi har vores egen praksis i forhold til frednings- og planl\u00e6gningsarbejdet. N\u00e5r man rejser en smule, finder man ud af, at det godt kunne g\u00f8res p\u00e5 en anden m\u00e5de. Undervejs i studiet kiggede vi blandt andet p\u00e5, hvordan man skriver fredningsbeskrivelser i de andre lande, og der kunne bestemt v\u00e6re nogle perspektiver i, at vi her i Danmark hentede inspiration fra de andre Nordiske lande,\u201d siger Thomas Brogren, der s\u00e6rligt husker \u00e9n af studierejserne undervejs:<\/p>\n

\u201dVi bes\u00f8gte R\u00f8ros, der ligger i Norge, hvor de har fastlandsklima, og der er utroligt koldt. Det var inspirerende at f\u00e5 en id\u00e9 om, hvad naturen og afstande til omverdenen betyder for mennesker og arkitekturen. Hele byen er fredet, og jeg fik en god forst\u00e5else af, hvordan byen h\u00e6nger sammen med landskabet, og hvilken betydning historien har for byen. Derudover var det ogs\u00e5 vigtigt, at vi undervejs p\u00e5 uddannelsen fik set nogle kernev\u00e6rker indenfor restaureringsprojekter i de andre nordiske lande. Som fagperson er der en masse detaljer at hente, som siger noget om, hvordan de i andre lande arbejder med bevaring og restaurering, som vi kan l\u00e6re af.\u201d<\/p>\n<\/div><\/section><\/div>

<\/div>\n\n<\/div><\/div><\/div><\/div><\/div>
\n