{"id":122963,"date":"2021-05-04T14:28:00","date_gmt":"2021-05-04T12:28:00","guid":{"rendered":"https:\/\/aarch.dk\/?p=122963"},"modified":"2021-05-04T14:38:10","modified_gmt":"2021-05-04T12:38:10","slug":"laeringsrumlige-transformationer","status":"publish","type":"post","link":"https:\/\/aarch.dk\/laeringsrumlige-transformationer\/","title":{"rendered":"L\u00c6RINGSRUMLIGE TRANSFORMATIONER"},"content":{"rendered":"
\n

Ph.d.-projekter<\/a><\/p>\n<\/div><\/section>\n

L\u00c6RINGSRUMLIGE TRANSFORMATIONER<\/h1>\n<\/div><\/section>\n
<\/div><\/section>\n

Ph.d.-projekt af Gertie Kolding<\/p>\n<\/div><\/section>\n\n<\/div><\/div><\/main><\/div><\/div>

\n
<\/div>

Id\u00e9en til forskningsprojektet er opst\u00e5et ud fra en refleksion over, hvad det arkitektoniske greb og design af l\u00e6ringsrum betyder for underviserens p\u00e6dagogiske mulighedsrum, og hvilken indvirkning m\u00f8det har for de studerendes l\u00e6ring, oplevede l\u00e6ringskultur og faglige identitetsskabelse. Projektet udspringer s\u00e5ledes fra en antagelse om, at uddannelsesmilj\u00f8er defineres gennem samspillet mellem sted (arkitektur), p\u00e6dagogik og l\u00e6ringskultur, og at denne relation sprogligg\u00f8res gennem den identitetsskabende selvfort\u00e6lling, vi konstruerer.<\/p>\n

Teoretiske begreber og analytiske perspektiver skal bidrage til en udvidet forst\u00e5else af et komplekst samspils forskelligartede dimensioner. Der er behov for at overskride faggr\u00e6nser mellem arkitektur, sociologi, p\u00e6dagogik, l\u00e6ring og l\u00e6ringskultur – og kombinere viden fra forskellige fagdiscipliner i en tv\u00e6rfaglig ramme. Projektet tr\u00e6kker derfor p\u00e5 en r\u00e6kke videnskabsteoretiske tilgange og inspirationskilder: Bruno Latours akt\u00f8r-netv\u00e6rks-teori, Gibsons affordance teori, Merleau-Pontys filosofi om relationen mellem krop og omverden, Pallasmaa\u2019s forst\u00e5else af arkitekturens eksistentielle visdom, samt sociokulturelle teoretikere som bl.a. Dewey.<\/p>\n<\/div><\/section><\/div>

<\/div>\n\n<\/div><\/div><\/div><\/div><\/div>
\n
<\/div>
L\u00c6RINGSRUMLIGE TRANSFORMATIONER<\/div><\/div><\/div><\/div>
L\u00c6RINGSRUMLIGE TRANSFORMATIONER<\/div><\/div><\/div><\/div>
<\/div>\n\n<\/div><\/div><\/div><\/div><\/div>
\n
<\/div>

De valgte kvalitative metoder skal tilsvarende findes inden for forskellige forskningsdiscipliner, og er en kombination af etnologisk inspireret feltarbejde, kvalitative og narrative interviews, deltagerobservationer, fotodokumentation, modelarbejde samt fremtids- og forskningsv\u00e6rksteder. Fordelen ved at kombinere sproglige og visuelle fremstillinger er, at det giver mulighed for at fortolke ligheder og forskelle mellem sproglige og fysiske repr\u00e6sentationer, diskutere det visuelle og f\u00e5 brugernes kropslige erfaringer repr\u00e6senteret i den indsamlede empiri. Det narrative, i form af selvfort\u00e6llinger, indtager en s\u00e6rlig rolle i belysningen af samspillets beskaffenhed. Herunder studier af, hvad der sker i m\u00f8det mellem l\u00e6ringsperspektiver og rummets \u2019affordance\u2019. Hvilke mulige aftryk m\u00f8det s\u00e6tter for de studerendes oplevelse af p\u00e6dagogikkens rumlige spor, stedets emotionelle karakter samt betydningen heraf for de studerendes faglige identitet, motivation og tilh\u00f8rsforhold.<\/p>\n

Feltarbejdet vil finde sted p\u00e5 Roskilde Universitet og Arkitektskolen Aarhus, da begge institutioner er midt i en transformationsproces. De betydningssammenh\u00e6nge, som m\u00e5tte vise sig i feltarbejdet, spejles og perspektiveres gennem Kjaer & Richters l\u00e6ringsbyggerier og arkitektfaglige viden.<\/p>\n

Projektet er et samfinansieret ph.d.- projekt mellem Roskilde Universitet, Arkitektskolen Aarhus og arkitektfirmaet Kjaer & Richter.<\/p>\n

Bes\u00f8g Gertie Koldings PURE-profil her<\/a>.<\/p>\n

Vejledere<\/h5>\n