08.05.2018 \/ Nyhed<\/p>\n
EFTERUDDANNELSE GIVER NYE SP\u00c6NDENDE OPGAVER<\/strong><\/h1>\nDer er brug for arkitekter med byplanl\u00e6gger-kompetencer<\/h4>\n<\/div><\/section><\/div><\/div>\n\n<\/div><\/div><\/main><\/div><\/div>\n<\/div>Lokalplaner, planlov, borgerinddragelse og samfundspolitik er nogle af n\u00f8gleordene, som de studerende p\u00e5 Byplanl\u00e6gger-kurset er mestre i, n\u00e5r de er f\u00e6rdige med de 10 uger lange kursus for ledige arkitekter og ledige fra besl\u00e6gtede fag. Kurset kl\u00e6der de ledige p\u00e5 til et job som byplanl\u00e6gger i en kommune eller et r\u00e5dgivningsfirma.<\/p>\n
\u201dInden jeg startede p\u00e5 kurset, h\u00e5bede jeg p\u00e5 at blive bedre til arbejdet med lokalplaner. Det var ikke noget, jeg kendte s\u00e5 meget til, s\u00e5 det ville jeg gerne have mere viden om. Mange kommuner er ogs\u00e5 begyndt at bruge mere brugerinvolvering, s\u00e5 det var sp\u00e6ndende at f\u00e5 nogle gode redskaber p\u00e5 det felt. I praktikken er det min oplevelse, at jo mere man selv \u00e5bner posen med, hvad man kan, jo flere ting f\u00e5r man lov til at lave\u201d, siger Sidsel Bjerregaard, der er kursist p\u00e5 Byplanl\u00e6gger-kurset.<\/p>\n
Sammen med 18 medkursister begyndte\u00a0Sidsel Bjerregaard p\u00e5 kurset i for\u00e5ret 2018, og i l\u00f8bet af kursets f\u00f8rste fem uger f\u00e5r kursisterne en introduktion til teorien bag arbejdet som byplanl\u00e6gger. Herefter f\u00f8lger fire ugers praksis i en kommune eller en privat r\u00e5dgivningsvirksomhed.<\/p>\n
Gode jobmuligheder<\/h5>\n
Det er anden gang efter en l\u00e6ngere pause, at Arkitektskolen Aarhus udbyder Byplanl\u00e6gger-kurset, og generelt har uddannelsen v\u00e6ret med til at f\u00e5 de studerende i besk\u00e6ftigelse.<\/p>\n
\u201dVi oplever at besk\u00e6ftigelseseffekten er over al forventning. Mange bliver l\u00f8ftet fra dagpenge til at komme videre i deres egen karriere\u201d, forklarer Martin Odgaard, der er arkitekt og adjunkt i by- og landskabsplanl\u00e6gning. Han er derudover faglig leder samt prim\u00e6r underviser p\u00e5 kurset.<\/p>\n
Den \u00f8vrige undervisning varetages af Tom Nielsen, arkitekt og professor i by- og landskabsplanl\u00e6gning, samt Henrik Stjernholm, arkitekt og forhenv\u00e6rende stadsarkitekt i Vejle Kommune. De tre undervisere bruger ogs\u00e5 deres netv\u00e6rk i branchen til at skaffe de n\u00f8dvendige praksispladser. De gode jobmuligheder var afg\u00f8rende for, at Sidsel Bjerregaard endte med at deltage p\u00e5 kurset.<\/p>\n
\u201dF\u00f8rst var mit jobcenter meget afvisende, men da Arkitektforbundet fortalte dem, at det var en uddannelse, der skaber jobs, fik jeg kurset godkendt,\u201d siger hun.<\/p>\n<\/div><\/section><\/div>
<\/div><\/div><\/div><\/div><\/div><\/div>\n<\/div>
Lokalplaner, planlov, borgerinddragelse og samfundspolitik er nogle af n\u00f8gleordene, som de studerende p\u00e5 Byplanl\u00e6gger-kurset er mestre i, n\u00e5r de er f\u00e6rdige med de 10 uger lange kursus for ledige arkitekter og ledige fra besl\u00e6gtede fag. Kurset kl\u00e6der de ledige p\u00e5 til et job som byplanl\u00e6gger i en kommune eller et r\u00e5dgivningsfirma.<\/p>\n
\u201dInden jeg startede p\u00e5 kurset, h\u00e5bede jeg p\u00e5 at blive bedre til arbejdet med lokalplaner. Det var ikke noget, jeg kendte s\u00e5 meget til, s\u00e5 det ville jeg gerne have mere viden om. Mange kommuner er ogs\u00e5 begyndt at bruge mere brugerinvolvering, s\u00e5 det var sp\u00e6ndende at f\u00e5 nogle gode redskaber p\u00e5 det felt. I praktikken er det min oplevelse, at jo mere man selv \u00e5bner posen med, hvad man kan, jo flere ting f\u00e5r man lov til at lave\u201d, siger Sidsel Bjerregaard, der er kursist p\u00e5 Byplanl\u00e6gger-kurset.<\/p>\n
Sammen med 18 medkursister begyndte\u00a0Sidsel Bjerregaard p\u00e5 kurset i for\u00e5ret 2018, og i l\u00f8bet af kursets f\u00f8rste fem uger f\u00e5r kursisterne en introduktion til teorien bag arbejdet som byplanl\u00e6gger. Herefter f\u00f8lger fire ugers praksis i en kommune eller en privat r\u00e5dgivningsvirksomhed.<\/p>\n
Gode jobmuligheder<\/h5>\n
Det er anden gang efter en l\u00e6ngere pause, at Arkitektskolen Aarhus udbyder Byplanl\u00e6gger-kurset, og generelt har uddannelsen v\u00e6ret med til at f\u00e5 de studerende i besk\u00e6ftigelse.<\/p>\n
\u201dVi oplever at besk\u00e6ftigelseseffekten er over al forventning. Mange bliver l\u00f8ftet fra dagpenge til at komme videre i deres egen karriere\u201d, forklarer Martin Odgaard, der er arkitekt og adjunkt i by- og landskabsplanl\u00e6gning. Han er derudover faglig leder samt prim\u00e6r underviser p\u00e5 kurset.<\/p>\n
Den \u00f8vrige undervisning varetages af Tom Nielsen, arkitekt og professor i by- og landskabsplanl\u00e6gning, samt Henrik Stjernholm, arkitekt og forhenv\u00e6rende stadsarkitekt i Vejle Kommune. De tre undervisere bruger ogs\u00e5 deres netv\u00e6rk i branchen til at skaffe de n\u00f8dvendige praksispladser. De gode jobmuligheder var afg\u00f8rende for, at Sidsel Bjerregaard endte med at deltage p\u00e5 kurset.<\/p>\n
\u201dF\u00f8rst var mit jobcenter meget afvisende, men da Arkitektforbundet fortalte dem, at det var en uddannelse, der skaber jobs, fik jeg kurset godkendt,\u201d siger hun.<\/p>\n<\/div><\/section><\/div>