{"id":129264,"date":"2021-09-02T11:59:23","date_gmt":"2021-09-02T09:59:23","guid":{"rendered":"https:\/\/aarch.dk\/?p=129264"},"modified":"2024-11-14T13:12:42","modified_gmt":"2024-11-14T12:12:42","slug":"announcement-photo-of-the-year-2021","status":"publish","type":"post","link":"https:\/\/aarch.dk\/announcement-photo-of-the-year-2021\/","title":{"rendered":"Announcement: Photo of the Year 2021"},"content":{"rendered":"
\n

Photo of the Year 2021<\/p>\n<\/div><\/section>\n

Announcement: Photo of the Year 2021<\/h1>\n<\/div><\/section>\n

Photo of The Year er en international fotokonkurrence for arkitektstuderende om arkitekturfotografiets betydning for udvikling af arkitektur. Konkurrencen er st\u00f8ttet af Dinesen og Dreyers Fond, og afholdes for 3. gang. Deadline for deltagelse er 18 OKT 2021.<\/p>\n<\/div><\/section>\n\n<\/div><\/div><\/main><\/div><\/div>

\n
<\/div>
Om Photo Of The Year<\/h5>\n

Arkitektskolen Aarhus lancerede i 2019 en international arkitekturfotokonkurrence for arkitektstuderende. Konkurrencen, Photo Of The Year, er en pendant til skolens anden store internationale tegnekonkurrence, Drawing Of The Year, som \u00e5rligt modtager hundredevis af bidrag fra arkitektstuderende fra hele verden.<\/p>\n<\/div><\/section>
\n

POTY 21 725x442<\/div><\/div><\/div>
\n

Arkitekturfotografiet er ligesom tegning en s\u00e6rlig disciplin og t\u00e6t forbundet med udviklingen af arkitektur. De bedste arkitekturfotografer t\u00e6nker fotografiet som arkitektur, hvor fotografiets potentiale \u2013 ogs\u00e5 som kunstnerisk disciplin \u2013 er med til at udfordre m\u00e5den vi ser og arbejder med arkitektur p\u00e5. I en billedstormende verden er det mere aktuelt end nogensinde at forholde sig kritisk til mediet.<\/p>\n

Architectural Landscapes<\/h5>\n

Temaet for \u00e5rets konkurrence, Architectural Landscapes, fokuserer p\u00e5 samspillet mellem arkitektur og landskab \u2013 eller mangel p\u00e5 samme. I en tid hvor landskabet og naturen er under voldsom forvandling \u00f8nsker vi at se p\u00e5, hvordan arkitektur – og landskabsfotografiet kan v\u00e6re med til at skabe debat og indg\u00e5 i diskussionen om, hvordan vi planl\u00e6gger og bygger i samspil med naturen. Jurymedlem, arkitekt og fotograf Christina Capetillo, som har samtidslandskabet som sit unders\u00f8gelsesfelt, siger:<\/p>\n

\u2019Vi har brug for andre repr\u00e6sentationer og nye fort\u00e6llinger om jorden, som kan f\u00e5 os til at \u00e6ndre adf\u00e6rd. For naturen g\u00e5r fra at v\u00e6re land til landskab gennem billeddannelse, og gennem udpegningen af noget, frem for noget andet, g\u00f8res naturen n\u00e6rv\u00e6rende og landskabet bliver et billede, vi kan forbinde os til. Fotografiet har magten til at omforme vores opfattelse af og forhold til naturen. Fotografiet er medskabende, og p\u00e5virker vores tilgang til fremtiden.\u201d<\/p>\n

Desuden vil vi gerne udfordre arkitektstuderende over hele verden p\u00e5 det lille apparat de fleste d\u00f8gnet rundt har i eller ved h\u00e5nden, smartphonen, og som de fleste i dag bruger til at dokumentere alt fra faglige til daglige h\u00f8jde – og lavpunkter. Hvorefter billederne deles p\u00e5 sociale medier. Udviklingen er g\u00e5et fra simpel telefoni til visuel kommunikation og smartphonen er blevet et redskab for iscenes\u00e6ttelse, nyhedsd\u00e6kning og efterforskning.<\/p>\n

Og hvilken betydning har de udfordringer, som vores sanseapperat uds\u00e6ttes for, fordi vi nu ser med fingrene, og teknologien er blevet en forl\u00e6ngelse af vores krop, som den danske forfatter og kunstner Amalie Smith beskriver det i v\u00e6rket Eyes Touching, Fingers Seeing.<\/p>\n

Vi lever mere end nogensinde i en verden af billeder, billeder former s\u00e5 at sige vores billede af verden, og hastigheden hvormed de passerer forbi – is\u00e6r p\u00e5 de sociale medier – g\u00f8r os visuelt immune. Derfor stillere \u00e5rets konkurrence skarpt p\u00e5 smartphonen og dens muligheder og begr\u00e6nsninger. Hvad betyder det, at vi konstant har et kamera i forl\u00e6ngelse af kroppen og hvordan kan kvaliteten i det flygtige fotografi sk\u00e6rpes?<\/p>\n

Juryen 2021<\/h5>\n

Juryen for dette \u00e5rs POTY er igen valgt blandt de bedste og mest anerkendte fotografer, arkitekter eller forskere p\u00e5 omr\u00e5det og best\u00e5r i \u00e5r af Louise Wolthers (DK), forsker i fotografi ved Hasselblad Foundation, Christina Capetillo (DK), ph.d., arkitekt, fotograf og redakt\u00f8r af tidsskriftet Landskab, Trine Berthold (DK), arkitekt, chefkonsulent i Kongelundens Sekretariat og tidligere prorektor p\u00e5 Arkitektskolen Aarhus og Torben Nielsen (DK), rektor og fotograf.<\/p>\n

Juryen efterlyser det eksperimenterende blik samt de nye motiver og vinkler i fotografiet, og pr\u00e6mierer foto med et h\u00f8jt kunstnerisk indhold. Da m\u00e5let med konkurrencen er at udvikle faget, er det afg\u00f8rende at den, der st\u00e5r bag kameraet har en arkitektfaglig baggrund og dermed en s\u00e6rlig opm\u00e6rksomhed p\u00e5 rum, lys, sted og tid. Konkurrencen opfordrer til nye m\u00e5der at repr\u00e6sentere arkitekturen p\u00e5, hvad enten det sker i form af fotografier taget om natten eller om dagen, i kunst- eller dagslys.<\/p>\n

Krav til deltagelse<\/h5>\n

For at deltage i konkurrencen skal du indsende en serie p\u00e5 fem billeder. Konkurrencens tema er Architectural Landscapes og billederne skal relatere sig til dette tema. Temaet kan dog fortolkes frit, og konkurrencen byder eksperimenter velkommen.<\/p>\n

Deltagere skal v\u00e6re indskrevet p\u00e5 en arkitektskole \u2013 eller have f\u00e6rdiggjort en arkitektuddannelse i 2021
\nDet er ogs\u00e5 muligt at deltage, hvis man er indskrevet som ph.d.-studerende p\u00e5 en arkitektskole, har orlov eller er i praktik.<\/p>\n

Pr\u00e6mier<\/h5>\n

\u00b7\u00a0\u00a0\u00a0\u00a0\u00a0 F\u00f8rstepr\u00e6mie: 5.000 Euro
\n\u00b7\u00a0\u00a0\u00a0\u00a0\u00a0 Andenpr\u00e6mie: 2.000 Euro
\n\u00b7\u00a0\u00a0\u00a0\u00a0\u00a0 Tredjepr\u00e6mie: 1.000 Euro.<\/p>\n

Bed\u00f8mmelseskomiteen<\/h5>\n