M\u00e5ske ligger kimen i opv\u00e6ksten i det progressive \u00f8-gadekvarter i Aarhus i slut-70\u2019erne.\u00a0 Eller m\u00e5ske i m\u00f8det med det \u00e5bne land \u2013 og en helt anden livsform \u2013 da familien flyttede til Hyllested Skovg\u00e5rde p\u00e5 Djursland.<\/p>\n
\u201dDet var f\u00f8rste gang, jeg s\u00e5 en nappasofa, et elorgel og en r\u00f8d Kadett. Jeg var helt bl\u00e6st bagover, og det var meget eksotisk\u201d, fort\u00e6ller hun.<\/p>\n
Men byen trak hende hurtigt til sig igen, og som 16-\u00e5rig flyttede hun p\u00e5 klubv\u00e6relse i Aarhus og tjente til dagen og vejen som reng\u00f8ringsassistent. Siden tog hun p\u00e5 kunstskole og arbejdede ogs\u00e5 et \u00e5r i et guldsmedev\u00e6rksted.<\/p>\n
\u201dDerhjemme \u00a0har vi altid ogs\u00e5 haft v\u00e6rksteder i stuen, hvor vi arbejdede med l\u00e6der, smykker, metal, ben osv. M\u00e5ske er det derfor, mit arbejde i storskala med byer og landskaber altid skal kobles med det stedsspecifikke og \u00e6stetiske\u201d.<\/p>\n<\/div><\/section><\/div>
Bl\u00e6st bagover<\/h3>\n
Arkitektfaget opdagede hun ved en tilf\u00e6ldighed, da hun h\u00f8rte et opl\u00e6g med en studerende fra skolen.<\/p>\n
\u201dEfter tre minutter var jeg helt solgt. Bl\u00e6st bagover. Det var den kombination af det praktiske \u2013 kunst og grafik \u2013 det samfundsrelevante og det intellektuelle, som jeg s\u00f8gte.\u201d<\/p>\n
Dermed var Katrina sl\u00e5et ind p\u00e5 en bane, der har f\u00f8rt hende frem og tilbage mellem arkitektskolen og praksis de seneste 25 \u00e5r.<\/p>\n
\u201dDet var vildt h\u00e5rdt at g\u00e5 p\u00e5 arkitektskolen, men det var ogs\u00e5 h\u00e5rdt at have fem reng\u00f8ringsjobs, s\u00e5 man bliver ogs\u00e5 meget taknemmelig for at f\u00e5 lov at fordybe sig i noget, der er s\u00e5 sp\u00e6ndende.\u201d<\/p>\n<\/div><\/section><\/div>
<\/div>\n\n<\/div><\/div><\/div><\/div><\/div>