AT S\u00c6TTE SIG MELLEM TO STOLE\u2026?<\/span><\/h1>\n<\/div><\/section>\n<\/div><\/div><\/main><\/div><\/div><\/div>\n15.11.2022<\/h2>\nKan man forske i historie uden at v\u00e6re historiker, og kan man v\u00e6re arkitekt uden at bygge noget? Ruth Baumeister er en arkitekt, der bruger ord som sit byggemateriale.<\/h2>\n<\/div><\/section><\/div>\n<\/p>\n<\/div><\/div><\/div><\/div><\/div>\nPlaner, snit og opstalter er helt normale arbejdsredskaber for langt de fleste arkitekter. Men tyske Ruth Baumeister er ikke, som folk er flest, og selvom hun underviser og forsker i arkitektur, vil hun ikke uden forbehold kalde sig selv for arkitekt:<\/p>\n
\u201dJeg bygger ingen bygninger mere, jeg har ingen tegnestue, s\u00e5 er jeg overhovedet arkitekt?\u201d, sp\u00f8rger hun.<\/p>\n
Ruth Baumeister har gennem sin karriere brugt nogle helt andre byggeklodser: ord.<\/p>\n
\u201dP\u00e5 tysk har vi et ord, der hedder Gedankenger\u00fcst, det betyder et stillads bygget af tanker. N\u00e5r jeg skriver tekster og b\u00f8ger, s\u00e5 er det s\u00e5dan, jeg ser det. Jeg bygger teksten op, men i stedet for mursten og bj\u00e6lker, bruger jeg ord og syntaks. S\u00e5 hvis jeg skal kalde mig for arkitekt, s\u00e5 er jeg en arkitekt, der skriver b\u00f8ger\u201d, siger Ruth Baumeister.<\/p>\n<\/div><\/section><\/div>
<\/div><\/div>Indtil videre har hun udgivet syv b\u00f8ger, som alle er baseret p\u00e5 forskning i arkitekturhistorien. Fire af de syv b\u00f8ger handler om den danske kunstner Asger Jorns arbejde og kunstens betydning for arkitekturen, men hvordan ender en tysk arkitekt med at bruge s\u00e5 stor en del af sit professionelle virke p\u00e5 en dansk kunstner?<\/p>\n
\u201dI f\u00f8rste omgang fokuserede jeg p\u00e5 Bauhaus Imaginista-bev\u00e6gelsen i Italien, men da jeg opdagede, at Asgers Jorns tanker og ideer l\u00e5 til grund for rigtig meget i den bev\u00e6gelse, stod det hurtigt klart for mig, at han ville komme til at spille en k\u00e6mpe rolle i min fremtid. Det gik op for mig, at st\u00f8rstedelen af Jorns arbejde indenfor arkitektur slet ikke var unders\u00f8gt til bunds endnu. Jeg tror, at rigtig mange arkitekter \u2013 herunder ogs\u00e5 mig selv \u2013 let bliver fascinerede af noget, og s\u00e5 jagter de det, uden at t\u00e6nke p\u00e5 konsekvenserne. Det var pr\u00e6cis, hvad der skete, da jeg fik \u00f8jnene op for Jorn\u201d, siger Ruth Baumeister, der ogs\u00e5 fokuserede p\u00e5 Asger Jorn i sin Ph.d.-afhandling, og forts\u00e6tter:<\/p>\n
\u201dN\u00e5r jeg ser tilbage p\u00e5 det i dag, var det n\u00e6rmest en slags odyss\u00e9, jeg gik i gang med. Mange af Jorns tekster fandtes kun p\u00e5 dansk eller svensk, s\u00e5 jeg skulle ogs\u00e5 l\u00e6re nye sprog undervejs. Samtidig var hans teorier ekstremt komplekse, og derfor tog arbejdet ogs\u00e5 enormt lang tid\u201d.<\/p>\n
Heldigvis har Ruth Baumeister en stor interesse for sprog, og i dag taler hun fem sprog flydende, og hun l\u00e6ser tekster p\u00e5 yderligere tre sprog.<\/p>\n
Asger Jorn levede fra 1914 til 1973, og han er s\u00e6rligt anerkendt for sit arbejde i kunstnersammenslutningen COBRA. Men hvad er det s\u00e5, der overhovedet g\u00f8r Asger Jorn relevant for arkitekter i dag?<\/p>\n
\u201dDet er fascinerende at se, hvordan Asger Jorn kombinerer discipliner som kunst, arkitektur, etnologi, litteratur og filosofi. For mig er Jorn en endel\u00f8s kilde til l\u00e6ring og inspiration. N\u00e5r man l\u00e6ser hans materiale, bliver man n\u00f8dt til at dykke ned i en masse andre ting, for at forst\u00e5, hvad han mener. Og n\u00e5r man l\u00e6ser to sider videre, vender han igen det hele p\u00e5 hovedet\u201d, siger Ruth Baumeister og forts\u00e6tter:<\/p>\n
\u201dJorn var dygtig til fysisk at engagere sig i arkitekturen. Et godt eksempel er hans keramiske relief p\u00e5 Aarhus Statsgymnasium, der er et meget taktilt v\u00e6rk, der er fyldt med farve og menneskelige udtryk, men som er placeret i en teknisk meget raffineret bygning med glatte overflader. Det synes jeg, at man kan l\u00e6re noget af som arkitekt\u201d.<\/p>\n<\/div><\/section><\/div>\n\n<\/div><\/div><\/div><\/div><\/div>
15.11.2022<\/h2>\nKan man forske i historie uden at v\u00e6re historiker, og kan man v\u00e6re arkitekt uden at bygge noget? Ruth Baumeister er en arkitekt, der bruger ord som sit byggemateriale.<\/h2>\n<\/div><\/section><\/div>\n<\/p>\n<\/div><\/div><\/div><\/div><\/div>\nPlaner, snit og opstalter er helt normale arbejdsredskaber for langt de fleste arkitekter. Men tyske Ruth Baumeister er ikke, som folk er flest, og selvom hun underviser og forsker i arkitektur, vil hun ikke uden forbehold kalde sig selv for arkitekt:<\/p>\n
\u201dJeg bygger ingen bygninger mere, jeg har ingen tegnestue, s\u00e5 er jeg overhovedet arkitekt?\u201d, sp\u00f8rger hun.<\/p>\n
Ruth Baumeister har gennem sin karriere brugt nogle helt andre byggeklodser: ord.<\/p>\n
\u201dP\u00e5 tysk har vi et ord, der hedder Gedankenger\u00fcst, det betyder et stillads bygget af tanker. N\u00e5r jeg skriver tekster og b\u00f8ger, s\u00e5 er det s\u00e5dan, jeg ser det. Jeg bygger teksten op, men i stedet for mursten og bj\u00e6lker, bruger jeg ord og syntaks. S\u00e5 hvis jeg skal kalde mig for arkitekt, s\u00e5 er jeg en arkitekt, der skriver b\u00f8ger\u201d, siger Ruth Baumeister.<\/p>\n<\/div><\/section><\/div>
<\/div><\/div>Indtil videre har hun udgivet syv b\u00f8ger, som alle er baseret p\u00e5 forskning i arkitekturhistorien. Fire af de syv b\u00f8ger handler om den danske kunstner Asger Jorns arbejde og kunstens betydning for arkitekturen, men hvordan ender en tysk arkitekt med at bruge s\u00e5 stor en del af sit professionelle virke p\u00e5 en dansk kunstner?<\/p>\n
\u201dI f\u00f8rste omgang fokuserede jeg p\u00e5 Bauhaus Imaginista-bev\u00e6gelsen i Italien, men da jeg opdagede, at Asgers Jorns tanker og ideer l\u00e5 til grund for rigtig meget i den bev\u00e6gelse, stod det hurtigt klart for mig, at han ville komme til at spille en k\u00e6mpe rolle i min fremtid. Det gik op for mig, at st\u00f8rstedelen af Jorns arbejde indenfor arkitektur slet ikke var unders\u00f8gt til bunds endnu. Jeg tror, at rigtig mange arkitekter \u2013 herunder ogs\u00e5 mig selv \u2013 let bliver fascinerede af noget, og s\u00e5 jagter de det, uden at t\u00e6nke p\u00e5 konsekvenserne. Det var pr\u00e6cis, hvad der skete, da jeg fik \u00f8jnene op for Jorn\u201d, siger Ruth Baumeister, der ogs\u00e5 fokuserede p\u00e5 Asger Jorn i sin Ph.d.-afhandling, og forts\u00e6tter:<\/p>\n
\u201dN\u00e5r jeg ser tilbage p\u00e5 det i dag, var det n\u00e6rmest en slags odyss\u00e9, jeg gik i gang med. Mange af Jorns tekster fandtes kun p\u00e5 dansk eller svensk, s\u00e5 jeg skulle ogs\u00e5 l\u00e6re nye sprog undervejs. Samtidig var hans teorier ekstremt komplekse, og derfor tog arbejdet ogs\u00e5 enormt lang tid\u201d.<\/p>\n
Heldigvis har Ruth Baumeister en stor interesse for sprog, og i dag taler hun fem sprog flydende, og hun l\u00e6ser tekster p\u00e5 yderligere tre sprog.<\/p>\n
Asger Jorn levede fra 1914 til 1973, og han er s\u00e6rligt anerkendt for sit arbejde i kunstnersammenslutningen COBRA. Men hvad er det s\u00e5, der overhovedet g\u00f8r Asger Jorn relevant for arkitekter i dag?<\/p>\n
\u201dDet er fascinerende at se, hvordan Asger Jorn kombinerer discipliner som kunst, arkitektur, etnologi, litteratur og filosofi. For mig er Jorn en endel\u00f8s kilde til l\u00e6ring og inspiration. N\u00e5r man l\u00e6ser hans materiale, bliver man n\u00f8dt til at dykke ned i en masse andre ting, for at forst\u00e5, hvad han mener. Og n\u00e5r man l\u00e6ser to sider videre, vender han igen det hele p\u00e5 hovedet\u201d, siger Ruth Baumeister og forts\u00e6tter:<\/p>\n
\u201dJorn var dygtig til fysisk at engagere sig i arkitekturen. Et godt eksempel er hans keramiske relief p\u00e5 Aarhus Statsgymnasium, der er et meget taktilt v\u00e6rk, der er fyldt med farve og menneskelige udtryk, men som er placeret i en teknisk meget raffineret bygning med glatte overflader. Det synes jeg, at man kan l\u00e6re noget af som arkitekt\u201d.<\/p>\n<\/div><\/section><\/div>\n\n<\/div><\/div><\/div><\/div><\/div>
Planer, snit og opstalter er helt normale arbejdsredskaber for langt de fleste arkitekter. Men tyske Ruth Baumeister er ikke, som folk er flest, og selvom hun underviser og forsker i arkitektur, vil hun ikke uden forbehold kalde sig selv for arkitekt:<\/p>\n
\u201dJeg bygger ingen bygninger mere, jeg har ingen tegnestue, s\u00e5 er jeg overhovedet arkitekt?\u201d, sp\u00f8rger hun.<\/p>\n
Ruth Baumeister har gennem sin karriere brugt nogle helt andre byggeklodser: ord.<\/p>\n
\u201dP\u00e5 tysk har vi et ord, der hedder Gedankenger\u00fcst, det betyder et stillads bygget af tanker. N\u00e5r jeg skriver tekster og b\u00f8ger, s\u00e5 er det s\u00e5dan, jeg ser det. Jeg bygger teksten op, men i stedet for mursten og bj\u00e6lker, bruger jeg ord og syntaks. S\u00e5 hvis jeg skal kalde mig for arkitekt, s\u00e5 er jeg en arkitekt, der skriver b\u00f8ger\u201d, siger Ruth Baumeister.<\/p>\n<\/div><\/section><\/div>
Indtil videre har hun udgivet syv b\u00f8ger, som alle er baseret p\u00e5 forskning i arkitekturhistorien. Fire af de syv b\u00f8ger handler om den danske kunstner Asger Jorns arbejde og kunstens betydning for arkitekturen, men hvordan ender en tysk arkitekt med at bruge s\u00e5 stor en del af sit professionelle virke p\u00e5 en dansk kunstner?<\/p>\n
\u201dI f\u00f8rste omgang fokuserede jeg p\u00e5 Bauhaus Imaginista-bev\u00e6gelsen i Italien, men da jeg opdagede, at Asgers Jorns tanker og ideer l\u00e5 til grund for rigtig meget i den bev\u00e6gelse, stod det hurtigt klart for mig, at han ville komme til at spille en k\u00e6mpe rolle i min fremtid. Det gik op for mig, at st\u00f8rstedelen af Jorns arbejde indenfor arkitektur slet ikke var unders\u00f8gt til bunds endnu. Jeg tror, at rigtig mange arkitekter \u2013 herunder ogs\u00e5 mig selv \u2013 let bliver fascinerede af noget, og s\u00e5 jagter de det, uden at t\u00e6nke p\u00e5 konsekvenserne. Det var pr\u00e6cis, hvad der skete, da jeg fik \u00f8jnene op for Jorn\u201d, siger Ruth Baumeister, der ogs\u00e5 fokuserede p\u00e5 Asger Jorn i sin Ph.d.-afhandling, og forts\u00e6tter:<\/p>\n
\u201dN\u00e5r jeg ser tilbage p\u00e5 det i dag, var det n\u00e6rmest en slags odyss\u00e9, jeg gik i gang med. Mange af Jorns tekster fandtes kun p\u00e5 dansk eller svensk, s\u00e5 jeg skulle ogs\u00e5 l\u00e6re nye sprog undervejs. Samtidig var hans teorier ekstremt komplekse, og derfor tog arbejdet ogs\u00e5 enormt lang tid\u201d.<\/p>\n
Heldigvis har Ruth Baumeister en stor interesse for sprog, og i dag taler hun fem sprog flydende, og hun l\u00e6ser tekster p\u00e5 yderligere tre sprog.<\/p>\n
Asger Jorn levede fra 1914 til 1973, og han er s\u00e6rligt anerkendt for sit arbejde i kunstnersammenslutningen COBRA. Men hvad er det s\u00e5, der overhovedet g\u00f8r Asger Jorn relevant for arkitekter i dag?<\/p>\n
\u201dDet er fascinerende at se, hvordan Asger Jorn kombinerer discipliner som kunst, arkitektur, etnologi, litteratur og filosofi. For mig er Jorn en endel\u00f8s kilde til l\u00e6ring og inspiration. N\u00e5r man l\u00e6ser hans materiale, bliver man n\u00f8dt til at dykke ned i en masse andre ting, for at forst\u00e5, hvad han mener. Og n\u00e5r man l\u00e6ser to sider videre, vender han igen det hele p\u00e5 hovedet\u201d, siger Ruth Baumeister og forts\u00e6tter:<\/p>\n
\u201dJorn var dygtig til fysisk at engagere sig i arkitekturen. Et godt eksempel er hans keramiske relief p\u00e5 Aarhus Statsgymnasium, der er et meget taktilt v\u00e6rk, der er fyldt med farve og menneskelige udtryk, men som er placeret i en teknisk meget raffineret bygning med glatte overflader. Det synes jeg, at man kan l\u00e6re noget af som arkitekt\u201d.<\/p>\n<\/div><\/section><\/div>\n\n<\/div><\/div><\/div><\/div><\/div>