{"id":171169,"date":"2023-03-30T09:16:54","date_gmt":"2023-03-30T07:16:54","guid":{"rendered":"https:\/\/aarch.dk\/?p=171169"},"modified":"2023-03-30T11:51:09","modified_gmt":"2023-03-30T09:51:09","slug":"at-planlaegge-undervisning-er-en-designopgave","status":"publish","type":"post","link":"https:\/\/aarch.dk\/at-planlaegge-undervisning-er-en-designopgave\/","title":{"rendered":"At planl\u00e6gge undervisning er en designopgave"},"content":{"rendered":"
<\/div>
\n
<\/span><\/span><\/div>\n

At planl\u00e6gge undervisning er en designopgave<\/h1>\n<\/div><\/section>\n\n<\/div><\/div><\/main><\/div><\/div><\/div>
\n

30.03.2023<\/h2>\n

“Jeg er vild med arkitektur. Arkitektur som rumligt, \u00e6stetisk og socialt f\u00e6nomen og ikke mindst som designproces. Jeg er vild med at unders\u00f8ge og udvikle arkitektur. Jeg er bare endnu mere vild med at undervise i det.”<\/h2>\n<\/div><\/section><\/div><\/div><\/div><\/div><\/div><\/div>
\n

Mette Volf har travlt. B\u00e5de i kalenderen og i hovedet. Der er et utal af projekter, der skal holdes styr p\u00e5, og Mette b\u00e5de t\u00e6nker, taler og bev\u00e6ger sig hurtigt. Man bliver ikke overrasket, n\u00e5r man h\u00f8rer, at Mette Volf b\u00e5de har lavet tv-programmer om arkitektur, modtaget Statens Kunstfonds to-\u00e5rige opstartslegat og indrettet lystyachter. Det giver mening, n\u00e5r Mette fort\u00e6ller, at hun tilbage i 1990\u2019erne har reciteret tysk arkitekturteori i megafon fra scenen p\u00e5 Midtfyn Festival, hvor hun optr\u00e5dte med sit heavy metal-band. Det stritter i mange retninger, og alligevel passer det p\u00e5 en eller anden m\u00e5de bare sammen. Men selvom karrieren og livet foreg\u00e5r i h\u00f8jt tempo, er der nogle helt bestemte \u00f8jeblikke, hvor Mette Volf finder ro:<\/p>\n

\u201dJeg kan glemme tid og sted, n\u00e5r jeg oplever flow. Det kan jeg opn\u00e5, n\u00e5r jeg synger, l\u00e6ser, skriver og n\u00e5r jeg designer \u2013 og faktisk ogs\u00e5 n\u00e5r jeg underviser. N\u00e5r jeg for eksempel sidder med en studerende, og vi taler om vedkommendes projekt. Her kan jeg glemme tid og sted, fordi jeg bliver s\u00e5 optaget, af det der sker. Det er jeg ret vild med\u201d, fort\u00e6ller Mette Volf, der er ansat som studielektor ved Arkitektskolen Aarhus, hvor hun ogs\u00e5 er koordinator for Didaktisk Laboratorium.<\/p>\n<\/div><\/section><\/div>

<\/div>
<\/div>

Oprindeligt dr\u00f8mte hun om at blive indretningsarkitekt, men den uddannelse foregik i K\u00f8benhavn, og et spring til hovedstaden l\u00e5 ikke i kortene for Mette Volf, som derfor s\u00f8gte ind p\u00e5 Arkitektskolen Aarhus. Mette Volf blev uddannet arkitekt i 1996, og i forl\u00e6ngelse heraf l\u00e6ste hun en \u00e9t-\u00e5rig journalistisk overbygningsuddannelse i arkitekturformidling. Det var i den forbindelse hun blev ansat p\u00e5 en tv-station og lavede tv-udsendelser om arkitektur og interviewede blandt andre Henning Larsen og Jan Utzon. Efter en periode med blandt andet egen tegnestue blev hun ansat p\u00e5 halv tid som Studieadjunkt p\u00e5 Afdeling for Kunsthistorie p\u00e5 Aarhus Universitet i 2003.<\/p>\n

\u201dHer \u00e5bnede undervisningsverden sig for mig, og jeg blev blandt andet ansat af Undervisningsministeriet i en tre\u00e5rig periode til at udvikle l\u00e6replaner til fag i Design, Arkitektur og Billedkunst i gymnasieskolen i forbindelse med undervisningsreformen i 2005\u201d, siger Mette Volf, der udgav undervisningsbogen \u201dDesign \u2013 proces og metode\u201d i 2009, og forts\u00e6tter:<\/p>\n

\u201dJeg er interesseret i mennesker \u2013 eller m\u00e5ske mere pr\u00e6cist: jeg er interesseret i de sociale situationer, der opst\u00e5r, n\u00e5r mennesker m\u00f8des. Jeg kan enormt godt lide at tr\u00e6de et skridt tilbage og se andre mennesker vokse. Nogle studerende f\u00f8ler m\u00e5ske, at de er undervisernes materiale, og hvis de studerende ikke lykkes, s\u00e5 lykkes underviseren heller ikke. S\u00e5dan har jeg det slet ikke. For mig drejer det sig om at v\u00e6re en del af noget, der ikke handler om mig. Jeg kan godt lykkes som underviser, selvom den studerende ikke lykkes med projektet \u2013 og omvendt\u201d, siger Mette Volf og forts\u00e6tter:<\/p>\n

\u201dJeg kan faktisk blive rigtig glad, hvis en studerende har v\u00e6ret st\u00e6dig og sagt: \u2019jeg lytter ikke til dig\u2019, og vedkommende f\u00e5r ret. I min undervisning er det vigtigt at lade mennesker v\u00e6re dem, de er. Selvom de bliver arkitekter, skal de fastholde deres egen person. Jeg g\u00f8r meget ud af v\u00e6re eksplicit omkring, at de skal holde fast i sig selv. Hvis jeg kan m\u00e6rke, at en studerende br\u00e6nder for et bestemt udtryk eller identitet, opfordrer jeg dem til at bruge det aktivt i projekterne.\u201d<\/p>\n

Sidel\u00f8bende med ans\u00e6ttelsen gennem 15 \u00e5r p\u00e5 Aarhus Universitet har Mette Volf undervist p\u00e5 Arkitektskolen Aarhus, og siden 2019 har hun v\u00e6ret ansat fuld tid p\u00e5 arkitektskolen. I dag underviser Mette Volf p\u00e5 uddannelsens f\u00f8rste \u00e5r, og det giver helt naturligt muligheden for at ramme de studerende tidligt p\u00e5 deres vej ind i arkitekturen.<\/p>\n<\/div><\/section><\/div>

\u201dSelvom jeg godt ved, hvad der r\u00f8rer sig indenfor arkitekturen, er det vigtigt for mig, at jeg ikke har et fast begreb for, hvad der er god arkitektur, og det kan godt provokere nogen. Jeg synes, at min fornemmeste opgave er ikke at ensrette de studerende. Hvis vores faglighed ikke udvikler sig, s\u00e5 stivner den, og udviklingen sker, n\u00e5r det etablerede m\u00f8des af et nyt blik\u201d, siger Mette Volf og forts\u00e6tter:<\/p>\n

\u201dP\u00e5 min unit g\u00f8r vi meget ud af at fort\u00e6lle de f\u00f8rste\u00e5rsstuderende, at de f\u00e5r en redskabskasse og nogle m\u00e5der at tilg\u00e5 faget og designprocessen. F\u00f8rste semester er et \u00f8velsessemester, og derfor er processen ogs\u00e5 vigtigere end produktet. Produktet er stadig v\u00e6sentligt, for vi bliver n\u00f8dt til at have et produkt, f\u00f8r vi kan tale om processen \u2013 og omvendt\u201d.<\/p>\n

Vigtigere end arkitekturen<\/h3>\n

Selvom Mette Volf i dag br\u00e6nder for at undervise, s\u00e5 har hun faktisk ogs\u00e5 en forskeruddannelse i rygs\u00e6kken. I 2007 blev hun ansat som Ph.d.-studerende p\u00e5 Arkitektskolen Aarhus:<\/p>\n

\u201dMit m\u00e5l med at s\u00f8ge en Ph.d. var, at jeg gerne ville tilknyttes som underviser mere fast, og det var et krav, at man havde en Ph.d. Jeg har aldrig s\u00f8gt en forskerstilling efterf\u00f8lgende. Jeg synes egentlig, at selve forskningsarbejdet er meget givende. Jeg kan opleve flow, n\u00e5r jeg fordyber mig i udviklingen af en teoretisk problemstilling. Og i al beskedenhed s\u00e5 synes jeg faktisk ogs\u00e5, at jeg er ret god til det. Men der er noget ved det omkring selve forskningen, som ikke rigtigt lige er mig. Og m\u00e5ske er jeg bare mere interesseret i at undervise. Jeg har p\u00e5 ingen m\u00e5de fortrudt, at jeg tog en forskeruddannelse, for jeg bruger metoder og tilgange dagligt og oplever, at det har gjort mig til en bedre underviser\u201d, siger hun.<\/p>\n<\/div><\/section><\/div>

<\/div>\n<\/p>\n<\/div><\/div><\/div><\/div><\/div>
\n
<\/span><\/span><\/div>\n<\/div><\/div>

I 2011 afleverede hun afhandlingen \u201dN\u00e5r nogen ler, er der noget p\u00e5 spil – en unders\u00f8gelse af designprocessen som social konstruktion – herunder af humorens betydning for kreativiteten i designprocessen\u201d, der \u2013 ganske atypisk for arkitekter \u2013 ikke indeholder \u00e9t eneste billede eller visualisering. Men det kunne n\u00e6ppe v\u00e6re anderledes for Mette Volf.<\/p>\n

\u201dDet er m\u00e5ske kontroversielt at sige, n\u00e5r man er arkitekt, men selve undervisningen interesserer mig mere, end arkitekturen g\u00f8r. Forst\u00e5 mig ret: Jeg er vild med arkitektur. Arkitektur som rumligt, \u00e6stetisk og socialt f\u00e6nomen og ikke mindst som designproces. Jeg er vild med at unders\u00f8ge og udvikle arkitektur. Jeg er bare endnu mere vild med at undervise i<\/strong> det. At designe de sociale situationer som giver de bedste muligheder for de studerende at l\u00e6re at forst\u00e5, analysere og udvikle arkitektur. Og jeg mener at designe de situationer,<\/em> for jeg forst\u00e5r undervisningstilrettel\u00e6gelse som en designopgave. Og selve undervisningssituationen som en social situation, hvor jeg har ansvar for at rammes\u00e6tte den, og hvor den studerende og jeg har et f\u00e6lles ansvar for den dialog og l\u00e6ringssituation, der kommer til at foreg\u00e5. Jeg har haft egen tegnestue, og jeg har st\u00e5et i spidsen for byggerier, s\u00e5 jeg kan godt g\u00f8re det, men det er slet ikke der, min passion ligger\u201d, siger Mette Volf.<\/p>\n

Som underviser for skolens f\u00f8rste\u00e5rsstuderende g\u00e5r arbejdsdagen med b\u00e5de forel\u00e6sninger og individuel vejledning af studerende p\u00e5 tegnesalene. Det er vigtigt for Mette Volf, at hun m\u00f8der de studerende i \u00f8jenh\u00f8jde, n\u00e5r hun skal hj\u00e6lpe med at sk\u00e6rpe deres projekter.<\/p>\n

\u201dMine valg har nok altid v\u00e6ret meget lystbetonet og jeg har fulgt den vej, der l\u00e5 foran mig. Det har givet mig en utraditionel tilgang til faget og livet. Jeg er god til at indleve mig i andres situation, deres arbejde og m\u00e5de at t\u00e6nke p\u00e5. Uden at det skal lyde helligt, s\u00e5 tror jeg, at det er en af mine st\u00f8rste kvaliteter som underviser, at jeg \u2013 til en vis grad \u2013 kan lukke min egen forst\u00e5else og situation ude og leve mig ind i det, de studerende laver\u201d, siger Mette Volf.<\/p>\n<\/div><\/section>\n<\/div><\/div>\n<\/div>\n

\n

Didaktisk Laboratorium<\/h3>\n

Langt oppe under taget p\u00e5 Arkitektskolen Aarhus har Didaktisk Laboratorium f\u00e5et en glasboks. Selvom udsigten er sk\u00f8n, leder de ydre rammer ikke just tankerne hen p\u00e5 et laboratorium. Men det er ikke desto mindre, hvad der st\u00e5r p\u00e5 d\u00f8ren. Didaktisk Laboratorium. Det er navnet p\u00e5 det projekt, som Mette Volf siden 2019 har v\u00e6ret koordinator for. Didaktisk Laboratorium skal etablere et milj\u00f8 for undervisningsudvikling p\u00e5 Arkitektskolen Aarhus, og skal bidrage til, at undervisningsindsatser og undervisningskompetencer er synlige og v\u00e6rdsatte. Eller kort sagt: Didaktisk Laboratorium skal v\u00e6re med til at h\u00f8jne de studerendes l\u00e6ring i et trygt undervisningsmilj\u00f8 p\u00e5 Arkitektskolen Aarhus.<\/p>\n<\/div><\/section>\n<\/div><\/div>

<\/span><\/span><\/div>\n<\/div><\/div>\n<\/div>\n
\n
<\/span><\/span><\/div>\n<\/div><\/div>

\u201dUnderviserne her p\u00e5 stedet er generelt enormt dygtige, og min opgave er ikke at bestemme, hvordan folk skal undervise. Min opgave er at inspirere underviserne og tilbyde didaktikske redskaber og s\u00e5 at h\u00e5be, at nogen finder det interessant. Egentlig oplever jeg ikke mig selv som et t\u00e5lmodigt menneske \u2013 jeg kan godt lide, at der sker noget – men i denne opgave, er jeg helt indstillet p\u00e5, at det er noget, der kommer til at tage tid\u201d, siger Mette Volf og forts\u00e6tter:<\/p>\n

\u201dJeg er ikke didaktiker, men jeg har arbejdet med undervisning p\u00e5 en m\u00e5de, der giver mig en form for udefrakommende blik p\u00e5 mit eget fag. Jeg tror, at det er n\u00f8dvendigt for at l\u00f8se den opgave, jeg er f\u00e5et stillet i Didaktisk Laboratorium.\u201d<\/p>\n

Didaktisk Laboratorium skal virke som en ressource for didaktisk uddannelse, synligg\u00f8relse, refleksion og konkret hj\u00e6lp. Indtil videre har Didaktisk Laboratorium eksempelvis igangsat et p\u00e6dagogikum-forl\u00f8b for en r\u00e6kke undervisere, og afholdt forskellige kurser og seminarer om didaktik.<\/p>\n

Fakta<\/h3>\n

Mette Volf underviser p\u00e5 Undervisningsprogram 1 Transformation, Arkitektur og Territorier.
\nMette Volf er koordinator for Didaktisk Laboratorium<\/a>.<\/p>\n<\/div><\/section>\n<\/div><\/div>\n<\/div>\n

\n

M\u00c5SKE ER DU OGS\u00c5 INTERESSERET I DETTE<\/strong><\/p>\n

RELATERET INDHOLD<\/h3>\n<\/div><\/section><\/div>
<\/div>
<\/div>
<\/div>
<\/div><\/div>\n\n<\/div><\/div><\/div><\/div><\/div>
\n
\"\"<\/a>
09.03.2022<\/span>

ARCH4CHANGE: A new ressource for learning and teaching sustainable architecture<\/a><\/h3><\/span><\/header>
0 Kommentarer<\/a><\/div>
\/<\/div>
\r\n\r\n\r\n\r\n\r\n\r\n\r\n\r\n\r\n\r\n<\/div><\/div>