Nyheder<\/a><\/p>\n<\/div><\/section>\n Kurator Karen Kj\u00e6rgaard modtager Nykredits H\u00e6derspris 2023 for sit mange\u00e5rige udstillingsarbejde i krydsfeltet mellem kunst, design og arkitektur. Det har altid handlet om gennemslagskraft og humor.<\/p>\n<\/div><\/section>\n 26.04.2023<\/p>\n<\/div><\/section>\n\n<\/div><\/div><\/main><\/div><\/div> Den 8. maj modtager Karen Kj\u00e6rgaard Nykredits H\u00e6derspris som en anerkendelse for sit mange\u00e5rige arbejde som kurator og sin forbilledlige formidling af arkitekturens kompleksitet og mangfoldighed. Det er blevet til over 100 udstillinger, siden hun dimitterede som arkitekt i 1987. Men den f\u00f8rste fandt sted i barndommens Ringkj\u00f8bing allerede i 1960\u2019erne.<\/p>\n Der var konkurrence om, hvilken butik der kunne lave den bedste juleudstilling, og 12-\u00e5rige Karen foreslog sin far, som var slagtermester, at de udstillede hende udkl\u00e6dt som nisse i butikkens k\u00f8levindue under titlen \u2019hjemmelavet\u00b4. Udstillingen havde tr\u00e6k, der er g\u00e5et igen i Karens virke lige siden – og den vandt.<\/p>\n<\/div><\/section><\/div> \u201dJeg kan ikke lade v\u00e6re med at tilf\u00f8je den lille detalje; at give det kant og k\u00e6rlighed. D\u00e9t, der g\u00f8r det helt f\u00e6rdigt. Det skulle ville noget dengang i slagterbutikken, og det skal ville noget p\u00e5 Arkitektskolen, eksempelvis n\u00e5r vi laver fagfestivalen OPEN. Vi skal ville noget med arkitekturen\u201d, siger Karen Kj\u00e6rgaard om sin praksis.<\/p>\n Som ansvarlig kurator p\u00e5 Arkitektskolen Aarhus\u2019 \u00e5rlige udstillingsvindue mod verden, arkitekturfestivalen OPEN har Karen Kj\u00e6rgaard ramt sit forel\u00f8bige faglige zenit \u2013 eller i hvert fald et fagligt zen, som hun befinder sig godt i.<\/p>\n \u201dMed \u00e5bningen af den nye skole og beslutningen om en \u00e5rlig festival har jeg f\u00e5et nye udfordringer og en unik platform, hvor det ikke alene handler om overf\u00f8rsel af information og didaktiske resultater, men om skabelse af ny viden i samspil med et st\u00f8rre publikum. Et sted, hvor mit arbejde som kurator kan udfoldes og udvikles – i tilf\u00e6ldet OPEN i samarbejde med\u00a0 yngre med-kuratorer. Et sted, hvor min Master in Curating og mit netv\u00e6rk kan komme i spil\u201d, siger hun.<\/p>\n Med sin master fik hun sat ord og skrift p\u00e5 sit arbejde, som har sp\u00e6ndt over flere \u00e5rtier. F\u00f8rst som \u00b4udstillingsarkitekt\u2019, siden det mere vidensbaserede \u2019kurator\u2019.<\/p>\n \u201dI mods\u00e6tning til kunstens verden er arbejdet som kurator en lille niche indenfor arkitekturen. Derfor er jeg ogs\u00e5 glad for Nykredits H\u00e6derspris, fordi den s\u00e6tter fokus p\u00e5 arkitektkuratorens rolle som vigtig formidler af arkitektur.\u201d<\/p>\n<\/div><\/section><\/div> Prisen gives nok s\u00e5 meget for Karens lange karriere. Hun begyndte som studerende p\u00e5 Arkitektskolen Aarhus i 1981 p\u00e5 en tid, hvor uddannelsen s\u00e5 markant anderledes ud end i dag.<\/p>\n \u201dVi diskuterede alt og havde stort set ingen undervisning, s\u00e5 efter det f\u00f8rste \u00e5r var man ret frustreret. Hvad gik det her egentlig ud p\u00e5? Det var der ingen, der fortalte os. F\u00f8rst ved kritikken fik man at vide, hvad der var op og ned. Det var learning by doing, og det var p\u00e5 den h\u00e5rde m\u00e5de. Hvis man udsatte de studerende i dag for en tilsvarende didaktik, ville de sige fra.\u201d<\/p>\n Karen fandt sin egen vej og formulerede p\u00e5 tredje \u00e5r et manifest, der br\u00f8d med det ensidige fokus p\u00e5 den danske designtradition og som pegede frem mod afgangsprojektet, der endte p\u00e5 forsiden af Politikens kultursektion og i tv.<\/p>\n Karen tegnede en p\u00f8lsevogn i rustfrit st\u00e5l med lysebl\u00e5t glasfibertag og neon hele vejen rundt, hvilket p\u00e5 den tid var et uh\u00f8rt og provokerende projekt.<\/p>\n \u201dJeg gik p\u00e5 linjen M\u00f8bel og Rum, hvor der mest gik p\u00e6ne piger, der tegnede d\u00e6kket\u00f8jsskabe og p\u00e6ne m\u00f8bler til p\u00e6ne hjem. S\u00e5 folk syntes, det var provokerende, u\u00e6stetisk og et step down at tage fat i noget s\u00e5 folkeligt som en p\u00f8lsevogn.\u201d<\/p>\n Det resulterede i et radikalt anderledes projekt med snit, tegninger i 1:1 og en model i skala 1:5.<\/p>\n Karen var praktikant hos Friis og Moltke i en tid, hvor de gamle koryf\u00e6er stadig var en del af hverdagen p\u00e5 tegnestuen. De studerende kaldte man sommerfugle i en tid, hvor der var et synligt hierarki, men ogs\u00e5 store muligheder, hvis man greb dem.<\/p>\n \u201dJeg sad mellem Moltke og Rix, og der var en meget bramfri tone, men ogs\u00e5 h\u00f8jt til loftet – p\u00e5 alle m\u00e5der. Alt var muligt, og det var en fantastisk tid, der formede mig fagligt, og hvor jeg sammen med Rix lavede mange udstillinger. Den ligefremme facon og den brutalistiske arkitektur passede godt til mit vestjyske temperament.\u201d<\/p>\n Karen fik job p\u00e5 tegnestuen efter endt uddannelse i januar 1987, men rejste allerede \u00e5ret efter til Italien, hvor hun boede i 2 \u00e5r.\u00a0I midten af 1990\u2019erne begyndte hun for alvor at lave udstillinger i eget navn. I begyndelsen mest af kommerciel art, fx messer, men senere for museer og institutioner, hvor det kuratoriske spillede en st\u00f8rre rolle.<\/p>\n \u201dSom disciplin er arbejdet med udstillinger ligesom arbejdet med arkitektur. Det handler om lys, rum, materialer, grafik, tektonik – og formidling af budskaber. Forskellen er, at du arbejder med det midlertidige i det, jeg kalder \u00f8jeblikkets arkitektur\u201d, siger Karen Kj\u00e6rgaard.<\/p>\n Hun beskriver kerneopgaven som kurator som det at s\u00e6tte sig ind i andres behov og underst\u00f8tte et budskab, hvad enten man formidler noget til en bred eller smal m\u00e5lgruppe. Springet til at lave udstillinger af mere akademisk karakter om forskning og didaktik p\u00e5 Arkitektskolen Aarhus, hvor hun blev ansat som kurator i 2012 efter tyve \u00e5rs selvst\u00e6ndig praksis, var derfor ikke s\u00e5 stort, som man kunne tro; tilgangen og udfordringerne\u00a0var de samme, selv om indholdet var nyt.<\/p>\n \u201dJeg havde ikke planer om at vende tilbage til skolen, men arbejdet har v\u00e6ret rigt p\u00e5 faglige udfordringer og en stor grad af frihed og samarbejder med studerende og kolleger, i fors\u00f8get p\u00e5 at skabe en kultur omkring det at udstille. En kurators arbejde skabes ved nye sammens\u00e6tninger af andres v\u00e6rker, og man skal derfor have en vis grad af ydmyghed. Samtidig skal man formidle det udstillede, s\u00e5 det forst\u00e5s p\u00e5 nye m\u00e5der. Det g\u00f8r jeg ved at eksperimentere og teste uden at have et forudbestemt resultat for \u00f8je. En stor del af mit arbejde er s\u00e5ledes ogs\u00e5 intuition og \u00f8je for det muliges kunst. Og s\u00e5 elsker jeg at v\u00e6re p\u00e5 \u2019floor\u2019 og bygge noget fysisk op sammen med studerende.\u201d<\/p>\n Den pragmatiske tilgang til arbejdet udvikledes i halvfemserne, hvor Karen fik overtalt 12 store virksomheder til at producere de m\u00f8bler, hun havde tegnet til solo-udstillingerne My Private Home Collection og sidenhen My Private Garden, som blev vist p\u00e5 hhv. Dansk Design Center, Trapholt og Danmarks Designmuseum samt i Schweiz.<\/p>\n Virksomhederne bidrog hver med et produkt, som matchede deres kompetencer, men i en helt anden kontekst. P\u00e5 den m\u00e5de finansierede hun de store kritiske udstillinger, som vakte opsigt.<\/p>\n \u201dAlle m\u00f8blerne kommenterede p\u00e5 dagligdagen og mine roller som selvst\u00e6ndig arkitekt, medhj\u00e6lpende hustru og hjemmeg\u00e5ende husmor. Alle husmorens remedier blev transformeret til kritiske kommentarer: Fejebakken blev til en fejebakkestol, kosten til et bord, skuresvampen til en seng og Mors forkl\u00e6de blev udf\u00f8rt i hvid mink af Birger Christensen. Opf\u00f8lgeren My Private Garden s\u00e5 kritisk og humoristisk p\u00e5 vores anstrengte forhold til naturen gennem ufo-lignende webergrills og bl\u00e5 havetelte.<\/p>\n Arbejdet har altid ligget i krydsfeltet mellem kunst, arkitektur og design, som fx da Karen var medkurator p\u00e5 udstillingen Danish Design At the House, der fejrede Sydney Opera Houses 40-\u00e5rs jubil\u00e6um i 2013. Eller da hun var ophavskvinden til Danish Crafts og kulturministeriets store satsning i Milano, MINDCRAFT, som hun kuraterede fra 2008 \u2013 2010.<\/p>\n \u201dDet med at pode arkitekturen med kunst og design fik jeg med fra min tid hos Friis & Moltke, men p\u00e5 en m\u00e5de er det en del af mit dna, med en opv\u00e6kst i et handelsmilj\u00f8 iblandet en god portion \u00e5nd og kunst. Der skulle k\u00f8d p\u00e5 bordet, men det handlede i lige s\u00e5 h\u00f8j grad om musik og design.\u201d<\/p>\n N\u00e5r Karen Kj\u00e6rgaard sammen med sit team sl\u00e5r d\u00f8rene op til OPEN, \u00e5rets arkitekturfestival p\u00e5 Arkitektskolen Aarhus den 7. september 2023, bliver det efter samme opskrift: Med en klar bevidsthed om de \u00f8konomiske rammer og en klar vision for det indholdsm\u00e6ssige.<\/p>\n \u201dDet er vigtigt, at vi med OPEN skaber en ny form for kritikalitet, som kan vendes til l\u00e6ring, s\u00e5 programmet ikke ender som simpel overf\u00f8rsel af information, ren \u00e6stetik eller ligegyldige power points. Jeg vil noget mere med arkitekturen. I sidste ende handler det selvf\u00f8lgelig om \u00f8konomi. Der er et budget, og s\u00e5 m\u00e5 man f\u00e5 mest mulig v\u00e6rdi ud af det. Mange ender skal m\u00f8des og resultatet skal helst bringe os videre til et nyt sted.\u00a0P\u00e5 den m\u00e5de er mit arbejde som kurator rigt og privilegeret, og dagene er aldrig kedelige.\u201d<\/p>\n Relateret<\/p>\n<\/div><\/section>\n\n<\/div><\/div><\/div><\/div><\/div> M\u00c5SKE ER DU OGS\u00c5 INTERESSERET I DETTE<\/strong><\/p>\nH\u00c6DERSPRIS: KAREN KJ\u00c6RGAARD SKABER \u00d8JEBLIKKETS ARKITEKTUR<\/h1>\n<\/div><\/section>\n
OPEN: En ny mulighed<\/h5>\n
P\u00f8lsevogn med neon<\/h5>\n
Sommerfugl hos Friis & Moltke<\/h5>\n
Udstillinger er arkitektur<\/h5>\n
Intuition og et godt \u00f8je<\/h5>\n
Forkl\u00e6dt som mink<\/h5>\n
Der skal k\u00f8d p\u00e5 bordet<\/h5>\n
Leg og alvor<\/h5>\n
Fakta<\/h5>\n
\n
RELATERET INDHOLD<\/h3>\n<\/div><\/section><\/div>