Odico Formwork Robotics ApS<\/a>, der udvikler robotteknologi til den internationale byggesektor. Samarbejdet skal bruges til at udvikle en ny og let tilg\u00e6ngelig softwareplatform til arkitekter. Aftalen er et led i arkitektskolens strategiske satsning p\u00e5 digital design og fabrikation. Skolen har over en \u00e5rr\u00e6kke investeret massivt i v\u00e6rkstedsfaciliteter til digital fremstilling af arkitektur.<\/p>\nNye undervisningsformer<\/h5>\n
\u201dForm\u00e5let med aftalen er at udnytte den synergieffekt, der ligger i et samarbejde mellem en vidensinstitution og en erhvervsvirksomhed. Vi forventer, at samarbejdet kan afstedkomme en gensidig fordelagtig udveksling af ideer og viden, b\u00e5de n\u00e5r det g\u00e6lder udvikling af nye undervisningsformer og eksperimentel anvendelse af robotteknologi, som kan bidrage til at skabe arkitektur af h\u00f8j kvalitet,\u201d siger rektor Torben Nielsen.<\/p>\n
Bred brugerskare<\/h5>\n
Ogs\u00e5 Odicos udviklingschef, arkitekt Asbj\u00f8rn S\u00f8ndergaard, gl\u00e6der sig over samarbejdet:
\n\u201dVi \u00f8nsker at g\u00f8re det simpelt at anvende avanceret robotteknologi, s\u00e5 det bliver et v\u00e6rkt\u00f8j, der er tilg\u00e6ngeligt for en bred brugerskare. Aftalen med Arkitektskolen Aarhus giver os mulighed for at afpr\u00f8ve softwareplatformen i undervisningsbrug, og vi kan afd\u00e6kke begr\u00e6nsninger og udfordringer i forhold til platformens funktionalitet, n\u00e5r det g\u00e6lder frembringelse af arkitektur.\u201d<\/p>\n
Udvidet funktionalitet og samarbejde<\/h5>\n
Tanken er p\u00e5 sigt at udvide funktionaliten, s\u00e5 platformen ikke blot kan bruges til robotfremstilling, men ogs\u00e5 betjene CNC-fr\u00e6sere, vandsk\u00e6rere m.m. Projektet rummer s\u00e5ledes potentiale til at forenkle anvendelsen af en st\u00f8rre del af arkitektskolens digitale produktionsmaskinel.<\/p>\n
B\u00e5de Arkitektskolen Aarhus og Odico ApS forventer, at samarbejdsaftalen vil afstedkomme ideer og initiativer til yderligere samarbejde. I den sammenh\u00e6ng ventes flere partnere involveret i samarbejdet.<\/p>\n
Samspil med erhvervet<\/h5>\n
\u201dVi satser p\u00e5 et t\u00e6t samspil med erhvervet, fordi vi mener det er med til at kl\u00e6de vores studerende bedre p\u00e5 til det arbejdsmarked, der venter dem. Vi f\u00e5r som institution en klar fornemmelse af, hvad der r\u00f8rer sig uden for skolen. Samarbejdet med erhvervet giver nogle vigtige input til undervisningen og er med til at opbygge et netv\u00e6rk, som vores studerende kan drage nytte af. Og i al beskedenhed mener vi da ogs\u00e5, at vi som skole har meget at tilbyde erhvervet,\u201d slutter rektor Torben Nielsen.<\/p>\n<\/div><\/section><\/div>
<\/div><\/div><\/div><\/div><\/div><\/div>
\n
<\/div>
<\/div><\/div><\/div><\/div>
<\/div><\/div><\/div><\/div><\/div><\/div>
\n
<\/span><\/span><\/div><\/div>