{"id":205895,"date":"2024-01-29T10:11:33","date_gmt":"2024-01-29T09:11:33","guid":{"rendered":"https:\/\/aarch.dk\/?p=205895"},"modified":"2024-01-29T10:11:33","modified_gmt":"2024-01-29T09:11:33","slug":"priser-og-legater-til-nyuddannede-arkitekter","status":"publish","type":"post","link":"https:\/\/aarch.dk\/priser-og-legater-til-nyuddannede-arkitekter\/","title":{"rendered":"Priser og legater til nyuddannede arkitekter"},"content":{"rendered":"
\n

Nyheder<\/a><\/p>\n<\/div><\/section>\n

Priser og legater til nyuddannede arkitekter<\/h1>\n<\/div><\/section>\n

Stort tillykke til de nye arkitekter.<\/p>\n<\/div><\/section>\n

29.01.2024<\/p>\n<\/div><\/section>\n<\/div><\/div><\/main><\/div><\/div>

\n
<\/div>

Efter mange \u00e5rs slid og dedikation kunne 26 nyudkl\u00e6kkede arkitekter fejre deres dimission fra Arkitektskolen Aarhus den 26. januar. For fire af dem blev dagen endnu mere s\u00e6rlig, da deres afgangsprojekter blev h\u00e6dret med priser og legater. Det var en mindev\u00e6rdig afslutning p\u00e5 studietiden og et sp\u00e6ndende skridt ind i arkitekturverdenen for de nyuddannede.<\/p>\n

VOLA<\/h5>\n

Volas rejselegater gives denne gang til Casper Luis Hauberg Nikolajsen og Peter Gr\u00f6ne Christensen.<\/p>\n

Om Casper Luis Hauberg Nikolajsens afgangsprojekt skriver bed\u00f8mmelseskomiteen blandt andet:<\/p>\n

\u201d”The Monster of Nuclear Energy” er et projekt, der gennem et spekulativt, men plausibelt arkitektonisk forslag stiller vigtige sp\u00f8rgsm\u00e5l om energiforbrug og -produktion i Danmark. Det ber\u00f8rer et meget vanskeligt emne med seri\u00f8s research og engagerede designunders\u00f8gelser og enest\u00e5ende resultater. Den studerende bruger den spekulative fiktions metode til at forestille sig et fremtidsscenarie i Aarhus ved at inkorporere aktuel forskning i atomkraft.\u201d<\/p>\n

Om Peter Gr\u00f6ne Christensens projekt skriver komiteen blandt andet:<\/p>\n

\u201dGennem grundigt feltarbejde, 3D-scanninger, skitsering helt ned i detaljen og byggeteknisk indsigt og opfindsomhed, tegner projektet et billede frem af arkitekten som en, der bruger sin faglige viden, kunnen, iagttagelsesevne og sensibilitet til at g\u00f8re andre mennesker kompetente og skabende i et f\u00e6llesskab. Denne tilsyneladende faglige tr\u00e6den-til-side til fordel for det v\u00e6rkm\u00e6ssigt \u00e5bne og det simpelt-bygbare kr\u00e6ver stor arkitektfaglig sp\u00e6ndvidde \u2013 og grundige studier, ikke bare under afgangsforl\u00f8bet, men gennem hele uddannelsen, hvor arkitekten p\u00e5 egen krop har m\u00e6rket det f\u00e6llesskabende og udviklende ved det, at bygge sammen.\u201d<\/p>\n<\/div><\/section><\/div>

<\/div>\n<\/p>\n<\/div><\/div><\/div><\/div><\/div>
\n
<\/div>