{"id":77184,"date":"2019-12-04T11:15:11","date_gmt":"2019-12-04T10:15:11","guid":{"rendered":"https:\/\/aarch.dk\/?p=77184"},"modified":"2022-05-12T09:18:30","modified_gmt":"2022-05-12T07:18:30","slug":"arbejdskultur","status":"publish","type":"post","link":"https:\/\/aarch.dk\/arbejdskultur\/","title":{"rendered":"Arbejdskultur"},"content":{"rendered":"
\n

Jobs<\/a><\/p>\n<\/div><\/section>\n

Arbejdskultur p\u00e5 arkitektskolen<\/h1>\n<\/div><\/section>\n

Undervisningsform, arbejdskultur, projektarbejde og vejledning p\u00e5 Arkitektskolen Aarhus.<\/p>\n<\/div><\/section>\n\n<\/div><\/div><\/main><\/div><\/div>

\n
<\/div>

Generelt adskiller den akademiske arbejdskultur i Danmark sig i forhold til andre lande ved at have en meget flad struktur. Det er ikke professorerne, der sidder p\u00e5 den \u201dfaglige magt\u201d. Den faglige dialog fylder derimod meget, og der er en faglig respekt ogs\u00e5 p\u00e5 tv\u00e6rs af akademisk rang. Man forventes at t\u00e6nke selvst\u00e6ndigt og bel\u00f8nnes typisk for egne id\u00e9er og refleksioner fremfor at applicere professorens tanker. Det sociale fylder ogs\u00e5 meget p\u00e5 den danske akademiske arbejdsplads. Man vil typisk m\u00f8de \u00e5bne kontord\u00f8re, ligesom der er tradition for uformelle snakke, n\u00e5r man m\u00f8des p\u00e5 gangen.<\/p>\n

Arkitektskolen Aarhus er en lille selvst\u00e6ndig skole, s\u00e5 der er korte beslutningsveje. Det betyder, at der ikke beh\u00f8ver at v\u00e6re langt fra id\u00e9 til udf\u00f8relse. Rigtig meget arbejde p\u00e5 arkitektskolen foreg\u00e5r i teams. Man udvikler undervisningen og underviser i et samarbejde med faglige kollegaer. P\u00e5 samme m\u00e5de vil man skulle indg\u00e5 i en dialog og ofte ogs\u00e5 samarbejde omkring sin forskning. Alle undervisere er derfor tilknyttet et undervisningsteam, og forsker man ogs\u00e5, er man ogs\u00e5 tilknyttet et forskningslaboratorium.<\/p>\n

Undervisningsform<\/h5>\n

Studieformen bygger p\u00e5 det problemorienterede projektarbejde og foreg\u00e5r prim\u00e6rt p\u00e5 tegnesale, hvor de studerende arbejder dagligt og modtager vejledning s\u00e5vel individuelt som i grupper. Det betyder, at en dialogbaseret kultur pr\u00e6ger undervisningen fra f\u00f8rste f\u00e6rd, hvor de studerende gennem f\u00e6lles kritikker \u2013 og sammen med underviserne ved tegnebordsvejledningen \u2013 l\u00e6rer at forholde sig kritisk, sp\u00f8rgende og reflekterende til hinandens projekter. Samtidig udfordres de studerende konstant p\u00e5 at kunne argumentere for de l\u00f8sninger, de har valgt.<\/p>\n

Projektarbejde<\/h5>\n

Projektarbejdet tager udgangspunkt i \u00e5bent formulerede arkitektoniske problemstillinger relateret til det omgivende samfund. Projektarbejdet foreg\u00e5r for den studerende i dialog med undervisere og medstuderende og foruds\u00e6tter daglig tilstedev\u00e6relse p\u00e5 tegnesalen. Der arbejdes b\u00e5de i grupper og individuelt. Typisk veksles mellem f\u00e6lles forunders\u00f8gelser og analyser efterfulgt af individuel projektudvikling.<\/p>\n

\u00d8velser og opgaver udvikler den studerendes evne til at afl\u00e6se og analysere \u2013 s\u00e6tte sig ind i og perspektivere en problemstilling, og til at prioritere, tr\u00e6ffe valg og sammenfatte til en l\u00f8sning. Herudover op\u00f8ves den studerendes evne til at samarbejde og indg\u00e5 i innovative, tv\u00e6rfaglige samarbejdsprojekter. Projektarbejdet underst\u00f8ttes af forel\u00e6sningsr\u00e6kker, grundkurser og tilvalgskurser, der omfatter undervisning og studier inden for fagets kundskabs- og redskabsdiscipliner.<\/p>\n

Som afslutning p\u00e5 et projektforl\u00f8b eller midtvejs i l\u00e6ngerevarende forl\u00f8b afholdes kritik. Den studerende pr\u00e6senterer sit projekt for et kritikerpanel, der typisk ved den afsluttende kritik best\u00e5r af en eller flere vejledere samt en g\u00e6stekritiker. Panelet diskuterer og vurderer projektresultat og arbejdsproces med udgangspunkt i de formulerede m\u00e5l, det afleverede projektmateriale og den mundtlige pr\u00e6sentation. Studieenhedens studerende er til stede ved kritikken og opfordres til at deltage i diskussionen. Kritikken er et vigtigt led i studieenhedens faglige debat og udvikling.<\/p>\n

Tegnesale<\/h5>\n

Ved studiestart f\u00e5r den studerende sin egen arbejdsplads p\u00e5 en tegnesal inden for en studieenhed. Studieenhedens tegnesal er det prim\u00e6re og daglige studiested, hvor den faglige udvikling og udveksling finder sted. Tegnesalen er den dynamiske ramme, der giver lyst, energi og inspiration til arbejdet med studiet. Her etableres et konstruktivt milj\u00f8, som b\u00e5de bygger p\u00e5 et fagligt og socialt f\u00e6llesskab. Selvdannede l\u00e6segrupper og debatgrupper udspringer af tegnesalens milj\u00f8 og er et godt supplement til studiet.<\/p>\n

Vejledning<\/h5>\n

Alle skolens videnskabelige medarbejdere kan fungere som vejleder for de studerende. De suppleres indimellem af g\u00e6steundervisere fra andre arkitektskoler eller fra en tegnestue. Vejledningen kan v\u00e6re individuel og vil typisk foreg\u00e5 ved tegnebordet, men den kan ogs\u00e5 v\u00e6re kollektiv for mindre grupper eller studieenheder. Vejledningen er en dr\u00f8ftelse af ideer, unders\u00f8gelser, skitser osv. mellem de studerende og en underviser.<\/p>\n<\/div><\/section><\/div>

<\/div>\n\n<\/div><\/div><\/div><\/div><\/div>
\n

KONTAKT<\/h4>\n<\/div><\/section><\/div>
<\/div>
\"\"<\/a>

Rasmus Gr\u00f8nb\u00e6k Hansen<\/a><\/h3><\/span><\/header>
Uddannelseschef, Studielektor, Cand.arch.
Se profil<\/span><\/a><\/div><\/div><\/div>