Fra det engelske marble, det franske marbre, det græske marmaros, det spanske mar, det italienske mare, og det danske og tyske marmor: Eller bare MARBELLOUS.
Udstillingen MARBELLOUS åbnes 3. september kl. 16:00 (OBS: Flyttet til dette tidspunkt – tidligere annonceret til 28.8.) af geolog Minik Rosing og tager udgangspunkt i forskningsprojektet Material Imagination: Reconnect with the Matter of Architecture. Det kombinerer en historisk, filosofisk og fænomenologisk forståelse af materialer gennem praktiske materialeforsøg og brug af avancerede digitale værktøjer.
Forskningsprojektet tager udgangspunkt i filosofien om, at vi deler en forestilling om materialer, der har dybe rødder i vores kollektive psyke og kulturelle historie. Indenfor nyere historie, og i særlig grad med den digitale tidsalder, er afstanden til vores umiddelbare kropslige forståelse for materialer blevet større.
Igennem tre forbundne delprojekter i nogle af de mest basale materialer, marmor, træ og beton, undersøger projektet materialers ‘indre liv’ og åbner nye forbindelser og muligheder for at disse materialer kan interagere med arkitekturen og menneskekroppen. Den direkte forbindelse til materialerne må vi søge igennem vores drømme og taktile erindringer, eller igennem en materialeudforskning, der går helt tæt på materialernes ‘uudgrundelige’ natur.
To af skolens forskere og undervisere, Robert B. Trempe, lektor, og Jonathan Foote, Lektor, PhD, indgår i projektet med deres forskning i nordisk marmor. De har forsket i Maarmorilik, Grønland og arbejder pt med marmor fra brud i Fauske i Norge og i Kolmården i Sverige. Fra ekspeditioner til fjerntliggende Maarmorilik som har brudt verdens ældste marmor, dvs over 2 milliarder år gamle, har de to forskere hjembragt marmor, film og foto og ikke mindst ny viden som vil udfordre vores forestilling om marmors potentiale indenfor fremtidig arkitektur. Ved studier af marmors iboende geologiske egenskaber, såsom, strukturer, årer og mønstre, har Foote og Trempe fremstillet en søjle, splittet gennem nøje planlagte forsøg, hvor de udsætter traditionelle teknikker for ny teknologi.
Undersøgelserne foretages med de mest avancerede digitale værktøjer, såsom 3D scannere, ultralyd, robotteknologi, laserskærere og robotstyrede varmetråde. Som en anden Michelangelo i sit værksted undersøger forskerne materialernes fysiske og æstetiske egenskaber med det formål at fravriste dem nye svar og udtryksmuligheder. En række prototyper på potentielt nye produkter vil se dagens lys, og blive holdt op imod refleksioner om materialernes kulturelle historie og vores dybereliggende forbundenhed med deres stoflige univers.
Udstillingen rejser blandt andet disse spørgsmål:
- Hvad sker der med The Human Condition når mere og mere arkitektur udvikles digitalt?
- Hvordan kan digital design og fabrication bidrage til nye koblinger mellem det historiske og nutidens arkitektur?
- Hvordan kan vores forestilling om materialer skærpes gennem Material Imagination og skabe the missing link mellem mennesker og arkitektur?
Udstillingen åbnes fredag 3. september kl. 16.00 af Minik Rosing, som siden år 2000 har været professor i geologi, og arbejdet på Geologisk Museum og Statens Naturhistoriske Museum. Minik Rosing er nu professor ved GLOBE Institute og har modtaget en lang række priser for sin formidling af sin forskning, og er kendt for sin interesse i feltet mellem kunst og videnskab:
“Jeg har altid været interesseret i forholdet mellem kunst og videnskab. Begge aktiviteter er et forsøg på at forstå den verden, vi lever i, og den rolle, vi har i den. Og at kommunikere denne viden, så flest mulig får gavn af den. I et større perspektiv hjælper det, hvis forskning kan blive genfortalt i stedet for blot at være tal.”
– Minik Rosing