30.05.2024
Anders Gammelgaard Nielsen har gennem 28 år som underviser set de store dønninger i, hvad der interesserer og inspirerer fremtidens arkitekter. Denne erfaring har givet ham en skarp evne til at skelne væsentligt fra uvæsentligt.
For nogle år siden kunne man ved et besøg i Aarhus Domkirke støde på en mand, der flere gange om ugen sad tavs på samme stol og stirrede op i loftet. Denne mand var Anders Gammelgaard Nielsen, lektor ved Arkitektskolen Aarhus. Et helt år igennem besøgte han kirken på vej hjem fra den gamle skole på Nørreport.
”Hvis man ikke kan sanse, kan man simpelthen ikke blive arkitekt. At kunne gå ind i et rum, sætte sig, langsomt opleve det og begynde sin analyse: Hvorfor oplever jeg rummet, som jeg gør? Når man sidder der længe, begynder man at lægge mærke til detaljer. Man bemærker, at murværket er irregulært, man mærker, hvordan lyset trænger ind, og hvordan ens blik hele tiden rettes op. Og det tager tid,” forklarer han og tilføjer:
”Denne måde at sanse på blev jeg aldrig præsenteret for under min egen uddannelse, og jeg tror, at min tilgang er en reaktion på det. Jeg kan huske, hvordan vi rejste rundt i Europa, og jeg kan huske, at vi så sindssygt meget, og jeg kan huske, at jeg ingenting kan huske. Vi så det hele igennem en kameralinse, og så skulle vi videre. Mængden af indtryk gjorde dem hver især ligegyldige.”
De studierejser, som Anders Gammelgaard Nielsen selv arrangerer i dag, er derfor også markant anderledes end dem, han selv deltog i, da han startede som studerende på Arkitektskolen Aarhus i 1990.
”Jeg arrangerer studieture til Le Corbusiers Sainte Marie de La Tourette-kloster i Frankrig. Det er ture, hvor vi kun ser ét værk, og vi opholder os i rummene i lang tid uden at sige noget. Det lyder næsten helt new age-agtigt, og det er faktisk også ret meditativt. Vi beder de studerende om at sidde stille i rummene i minimum en halv time. Al den snak skaber afstand til oplevelsen. De studerende er på klosteret og følger munkenes rytme. Det synes, det er helt vildt fedt. Det sætter sig i kroppen på dem, og de glemmer det aldrig. Når de har været der en uge og oplevet de rum, så sidder huset i dem,” siger Anders Gammelgaard Nielsen.
Den langsommelige og grundige måde at arbejde på er helt bevidst for Anders Gammelgaard Nielsen. I en hurtig verden, hvor nærmest alt er muligt, er det nødvendigt at skabe ro.
”Min datter på 28 siger hele tiden, at ungdommen har alle muligheder, men i det ligger der også en forbandelse. Når alle døre er åbne, risikerer man at blive angst for at gå glip af noget. Det betyder, at nutidens unge har så afsindigt svært ved at træffe valg, og det er vores opgave som undervisere at hjælpe med at lukke nogle af dørene for dem,” siger han.
Jeg har altid lavet ting
Selvom det kan lyde fjernt at tale om nutidens unge, har Anders Gammelgaard Nielsen selv oplevet den samme fortvivlelse over mange valg. Inden han begyndte på arkitektstudiet, prøvede han kræfter med både medicin, matematik, fysik og skovbrug.
MÅSKE ER DU OGSÅ INTERESSERET I DETTE
RELATERET INDHOLD
The page you have selected is currently not available in English.