Erhvervskandidat-uddannelsen er en investering i fremtiden
Efter det første studieår af erhvervskandidatuddannelsen vækker uddannelsen glæde hos både studerende og en tegnestue.
02.06.2020
Efter det første studieår af erhvervskandidatuddannelsen vækker uddannelsen glæde hos både studerende og en tegnestue.
02.06.2020
I foråret 2019 lancerede Arkitektskolen Aarhus en fireårig erhvervskandidatuddannelse, hvor de studerende deler tiden mellem studier og arbejdet på en tegnestue. De første studerende på det nye Studio 1D: Kulturmiljø og bytransformation har snart gennemført deres første studieår, og efter sommerferien starter endnu et hold på erhvervskandidatuddannelsen, og hvis man spørger Rune Hovmøller Lauridsen, der var blandt de første studerende på erhvervskandidatuddannelsen, kan de nye godt glæde sig.
”Jeg tror, jeg var den eneste, der mødte op til første infomøde om erhvervskandidaten, men jeg var hooked med det samme. Mit første år har været enormt fedt. Jeg har rykket mig helt sindssygt, og jeg har fået virkelig meget erfaring. Man skal være villig til at forlænge sin uddannelse med to år, men jeg ser det som en investering, og hvis jeg ser fire år frem i tiden, så har jeg fået en glidende overgang til erhvervslivet, og jeg vil ikke være så ”grøn”, som hvis jeg havde taget den direkte vej. Samtidig føler jeg, at jeg er en vigtig del af teamet her på tegnestuen, og de vil gerne give mig ansvar og opgaver, fordi de ved, at jeg er her i fire år.”, siger Rune Hovmøller Lauridsen, der arbejder på landskabstegnestuen ByMUNCH i Aarhus.
Uddannelsen er tilrettelagt, så man er på skolen i to blokke af 10 uger med fuldtidsstudie i løbet af et studieår. Resten af tiden bruges på arbejdspladsen, og den blanding af studie og arbejde passer Rune Hovmøller Lauridsen godt.
”Skønheden ved erhvervskandidaten er, at man stadig har tiden til at fordybe sig på skolen, men man har også den virkelige arkitektverden med deadlines, hvor man lærer at blive mere realistisk og skarpere for ikke at spilde tiden. Den kombination har givet mig et meget tydeligere formsprog, som gør, at jeg sjældent skal bruge så mange forsøg på noget, som jeg skulle tidligere”, siger Rune Hovmøller Lauridsen, der gik direkte fra sin bachelor over i erhvervskandidatuddannelsen.
På tegnestuen ByMUNCH var den fireårige tilknytning udslagsgivende for, at indehaver Anita Munch Jensen valgte at ansætte en erhvervskandidatstuderende.
”Vi er vant til at have en kombination af praktikanter og fastansatte på tegnestuen. Praktikanterne giver noget friskt blod og nyt liv, men set fra firmaets perspektiv er tre-seks måneder meget kort tid. De når lige at komme ind i, hvordan vi gør tingene her, og så skal de tilbage til skolen igen. Derfor har det været fedt at få Rune ind, som vi ved, vi har i fire år. Det har en stor værdi for os, at vi har en erhvervskandidat i længere tid”, siger hun og fortsætter:
”At have en erhvervskandidatstuderende giver noget godt til tegnestuen med mangfoldighed i alder og inspiration. Vekselvirkningen mellem job og skole er rigtig fin for begge parter. Rune får en bredere viden, og det gør vi også på tegnestuen. Når man er færdig med sin erhvervskandidatuddannelse, vil man stå stærkere, end hvis man ”blot” er nyuddannet. Man vil have en bred viden og et godt miks mellem praktik og det mere kreative. Jeg er sikker på, at Rune vil have let ved at komme ind på arbejdsmarkedet, fordi han ved, hvad det vil sige at være ansat på en tegnestue”.
På landskabstegnestuen ByMUNCH arbejder de udelukkende med udearealer, og projekterne spænder fra helt store planlægningsprojekter til den mindre skal hvor der skal tegnes udemøbler.
”Siden jeg startede her, har jeg siddet med seks forskellige projekter, så jeg får mere gennem hænderne, end jeg ville gøre på skolen. Det er enormt tilfredsstillende at se noget, man selv har tegnet, rent faktisk bliver skabt. Det at kunne se de ting, man har lavet, de bliver til virkelighed, giver mig lyst til at blive endnu bedre”, siger Rune Hovmøller Lauridsen.
Hos tegnestuen Karlsson Arkitekter i København sidder Emma Valnæs Holck, der ligesom Rune Hovmøller Lauridsen var blandt de første studerende på erhvervskandidatuddannelsen. I modsætning til Rune, der gik direkte fra bachelor til kandidat, havde Emma Valnæs Holck arbejdet hos Karlsson Arkitekter i to år under en studiepause.
”Jeg er faldet for praktikken i faget. Da jeg begyndte at arbejde med arkitekturen i praksis, følte jeg, at jeg var landet på rette hylde. Jeg ville have haft vildt svært ved at gå tilbage til de meget intense projektforløb, som vi har på skolen, og derfor så jeg en god mulighed i at kombinere studiet med mit arbejde på tegnestuen”, forklarer Emma Valnæs Holck, der er godt tilfreds med hvordan det første studieår af erhvervskandidatuddannelsen er forløbet.
”Det har været virkelig fint med et opbrudt semester, hvor jeg i mellemtiden har været tilbage på arbejdspladsen. Jeg har kunne mærke en personlig udvikling, hvor jeg i perioderne på tegnestuen har haft tid og mulighed til at reflektere over de ting, jeg har lært i skoleperioderne”, siger hun.
Tegnestuen Karlsson Arkitekter er en forholdsvis lille tegnestue der bl.a. beskæftiger sig med psykiatrisygehuse og demensboliger, så Emma Valnæs Holck arbejder ikke til dagligt med så mange af de faglige områder, som er i fokus på Studio 1D, der kredser omkring udvikling af kulturmiljøer og bytransformation.
”Jeg arbejder ikke i den store skala på tegnestuen, men det gør mig ikke noget. Selvom der ikke er den store sammenhæng mellem det faglige på skolen og mit arbejde på tegnestuen, betyder det ikke, at det jeg lærer på skolen, ikke er relevant. Med kombinationen af skoleforløb og arbejdet på tegnestuen finder jeg også ud af, hvad jeg har mest interesse i at lave i fremtiden, samtidig med at det giver mig en meget bred tilgang til faget”, siger Emma Valnæs Holck, der ikke har kvaler ved at forlænge sin kandidatuddannelse med to år.
”Vi er i en branche, hvor det til tider kan være svært at få job, som nyuddannet, så hvorfor skal man skynde sig at blive færdig? Med erhvervskandidaten kommer man ud med fire års erhvervserfaring på cv’et og en enormt stor praktisk viden – så tror jeg, at man står i en rigtig god situation, når det gælder jobsøgning.”
Efter sommerferien starter det næste hold af erhvervskandidatstuderende, og for at blive optaget på erhvervskandidatuddannelsen skal den studerende have mindst 25 timers uddannelsesrelevant ansættelse om ugen i gennemsnit over et år. Det er op til den enkelte studerende at finde en relevant ansættelse, og erhvervskandidatuddannelsen er ikke SU-berettiget.
Du kan læse mere om erhvervskandidatuddannelsen her.
Relateret
MÅSKE ER DU OGSÅ INTERESSERET I DETTE