Forskningen identificerer – og udforsker – en fremspirende kløft, der synes at have opstået i den normative arkitektoniske byggepraksis, mellem det formelle udryk og materiale adfærd. Således stilles der spørgsmålstegn ved det dominerende fokus på formel (numerisk/geometrisk) kontrol der præger den nutidige arkitektur, hvilket til dels har afledt en manglende opmærksomhed og forståelse for materialeadfærd.
G. Vattimo’s filosofiske begreb ’weak thought’ er udgangspunktet for etableringen af et teoretisk rammeværk centreret rundt svagheder. Dette suppleres med yderligere teori, som relaterer sig til de specifikke eksperimenter og diskussioner, og har et særligt fokus på at udfolde performative og dynamiske materiale dimensioner. Endvidere anvendes begrebet formløs (informe, G. Bataille) som en operativ term i forskningen. Det formløse informerer det overordnede rammeværk på et materiale-specifikt niveau, med fokus på ustabile og flygtige materialedimensioner – og bidrager således til en udvidet og mindre rigid måde at anskue den materielle verden på.
Forskningsprojektet anvender kunstneriske praksisser som en måde til at beskæftige sig direkte med materialerne, med det formål at afsøge specifikke indsigter i forhold til de oplevelsesmæssige og performative dimensioner. Derigennem søger de kunstneriske praksisser at rette opmærksomheden mod oversete materialedimensioner og sider af det velkendte. De kunstneriske undersøgelserne muliggør et fokuseret blik og forankret perspektiv på specifikke materialefænomener, hvor fra disse udfoldes og der skabes forbindelser på tværs, samt overordnede perspektiver.