Idéen til forskningsprojektet er opstået ud fra en refleksion over, hvad det arkitektoniske greb og design af læringsrum betyder for underviserens pædagogiske mulighedsrum, og hvilken indvirkning mødet har for de studerendes læring, oplevede læringskultur og faglige identitetsskabelse. Projektet udspringer således fra en antagelse om, at uddannelsesmiljøer defineres gennem samspillet mellem sted (arkitektur), pædagogik og læringskultur, og at denne relation sprogliggøres gennem den identitetsskabende selvfortælling, vi konstruerer.
Teoretiske begreber og analytiske perspektiver skal bidrage til en udvidet forståelse af et komplekst samspils forskelligartede dimensioner. Der er behov for at overskride faggrænser mellem arkitektur, sociologi, pædagogik, læring og læringskultur – og kombinere viden fra forskellige fagdiscipliner i en tværfaglig ramme. Projektet trækker derfor på en række videnskabsteoretiske tilgange og inspirationskilder: Bruno Latours aktør-netværks-teori, Gibsons affordance teori, Merleau-Pontys filosofi om relationen mellem krop og omverden, Pallasmaa’s forståelse af arkitekturens eksistentielle visdom, samt sociokulturelle teoretikere som bl.a. Dewey.
De valgte kvalitative metoder skal tilsvarende findes inden for forskellige forskningsdiscipliner, og er en kombination af etnologisk inspireret feltarbejde, kvalitative og narrative interviews, deltagerobservationer, fotodokumentation, modelarbejde samt fremtids- og forskningsværksteder. Fordelen ved at kombinere sproglige og visuelle fremstillinger er, at det giver mulighed for at fortolke ligheder og forskelle mellem sproglige og fysiske repræsentationer, diskutere det visuelle og få brugernes kropslige erfaringer repræsenteret i den indsamlede empiri. Det narrative, i form af selvfortællinger, indtager en særlig rolle i belysningen af samspillets beskaffenhed. Herunder studier af, hvad der sker i mødet mellem læringsperspektiver og rummets ’affordance’. Hvilke mulige aftryk mødet sætter for de studerendes oplevelse af pædagogikkens rumlige spor, stedets emotionelle karakter samt betydningen heraf for de studerendes faglige identitet, motivation og tilhørsforhold.
Feltarbejdet vil finde sted på Roskilde Universitet og Arkitektskolen Aarhus, da begge institutioner er midt i en transformationsproces. De betydningssammenhænge, som måtte vise sig i feltarbejdet, spejles og perspektiveres gennem Kjaer & Richters læringsbyggerier og arkitektfaglige viden.
Projektet er et samfinansieret ph.d.- projekt mellem Roskilde Universitet, Arkitektskolen Aarhus og arkitektfirmaet Kjaer & Richter.
Besøg Gertie Koldings PURE-profil her.
Vejledere
- Niels Warring, cand.scient.soc & ph.d. Institut for Mennesker og Teknologi, Roskilde Universitet
- Mette Volf, cand.arch. & ph.d. Didaktisk Laboratorie, Arkitektskolen Aarhus
Sparringspartner
- Liv Bach Henriksen, cand.arch. og leder for pædagogik og læring, Kjaer & Richter
KONTAKT
Relateret
MÅSKE ER DU OGSÅ INTERESSERET I DETTE