26.01.2016 / Nyheder
Skal letbanen køre gennem City Vest, skal den køre på Åboulevarden og skal Hasle Torv laves om?
16 studerende fra Studio Urban Design | Landscape Architecture har i efterårssemesteret 2015 arbejdet med at undersøge de byudviklingsmæssige og arkitektoniske potentialer knyttet til letbanens etape to. I alt er det blevet til 14 projekter, som fokuserer på otte forskellige stop: Aarhus Ø, Banegårdspladsen, Busgaden, Thorvaldsensgade, Ceres-krydset, Hasle Torv/Bispehaven, Bazar Vest og City Vest.
Gentænkning og aktivering af byrum
De studerende har arbejdet med, hvordan byrummene omkring stoppestederne kan gentænkes og aktiveres som følge af letbanen. Projekterne viser eksempler på større ændringer af nogle af områderne omkring letbanen, og endelig er der også ideer til alternative linjeføringer.
Blandt projekterne er et forslag om at føre letbanen ad Åboulevarden, et andet foreslår et nyt Hasle Torv, mens tre andre projekter arbejder med, hvordan letbanen skal krydse Banegårdspladsen.
Samarbejde med Aarhus kommune
”Vi har samarbejdet med embedsmænd og politikere, som både har leveret input og deltaget i diskussioner om projekterne. Jeg glæder mig over, at vi fra Arkitektskolens side kan være med til at komme med bud på og sætte vores præg på byens udvikling,” fortæller professor Tom Nielsen, der har undervist på forløbet.
Kristian Würtz, rådmand for Teknik og Miljø, har haft mulighed for at se projekterne:
”Jeg er imponeret over de studerendes bud på såvel linjeføring som nytænkningen af byrummene langs letbanen. Der er for mig ingen tvivl om, at der er flere af tankerne, som vi kan tage med i det videre arbejde,” siger han.
Tirsdag den 26. februar blev der afholdt et borgermøde om letbanens etape to på Aarhus Rådhus, hvor deltagerne blev præsenteret for de studerendes forslag.
KONTAKT
Relateret
MÅSKE ER DU OGSÅ INTERESSERET I DETTE