Rammer for masteruddannelsen
Arkitektskolen udbyder en masteruddannelse på et internationalt højt fagligt niveau.
Arkitektskolen udbyder en masteruddannelse på et internationalt højt fagligt niveau.
Arkitektskolen Aarhus oprettede i 2007 NORDMAK – Nordisk Master i Arkitektonisk Kulturarv. Masteruddannelsen har base på Arkitektskolen Aarhus men bygger på et tæt tværnordisk samarbejde med Arkitektur- og designhøgskolen i Oslo, Arkitekturskolan ved KTH i Stockholm og Aalto Universitetet i Helsinki.
Uddannelsens semestre finder skiftevis sted på alle fire uddannelsesinstitutioner. Arkitektskolen Aarhus har ansvaret for den overordnede faglige ledelse, administration, økonomi og planlægning af uddannelsen – og det er en masteruddannelse som foregår sideløbende med de studerendes erhvervsarbejde.
I det følgende beskrives de samlede rammer for, hvordan Arkitektskolen Aarhus’ masteruddannelse baserer sig på nyeste viden, at tilrettelæggelsen af uddannelsen inddrager ny forskning direkte i undervisningen samt understøtter de overordnede mål for den erhvervsrettede overbygningsuddannelse.
Kvalitetssikringen af skolens masteruddannelse bygger på kvalitetsambitionerne:
Baggrund og formål
Arkitektskolen Aarhus skal jf. akkrediteringsbekendtgørelsensikre, at uddannelsen og undervisningen til stadighed baserer sig på et opdateret videngrundlag, har niveau og indhold der understøtter uddannelsens mål, samt at uddannelsen har en praksis, der løbende tilpasses samfundets udvikling og behov.
Opbygning af uddannelsen
Da uddannelsen er et samarbejde mellem fire nordiske uddannelsesinstitutioner, foregår de fire semestre på skift i et nyt land. Uddannelsen tager i alt 2,5 år, hvoraf fire semestre består af undervisningsforløb, mens der i det sidste semester skrives masterafhandling. Undervisningen i et semester er tilrettelagt på otte sammenhængende dage bestående af forskellige moduler, hvorefter resten af semestret består af fire skriftlige hjemmeopgaver, som relaterer sig til modulernes faglige indhold.
Undervisningsforløbene er tilrettelagt således, da de studerende skal rejse til de forskellige uddannelsesinstitutioner, uden at det sker på bekostning af deres erhvervsarbejde, som er en essentiel del af masteruddannelsen.
Arkitektskolen Aarhus har tilknyttet en post.doc som koordinator for NORDMAK, mens en professor er tilknyttet som masteruddannelsens faglige leder og derved overordnet ansvarlig for uddannelsen. Derudover har skolen tilknyttet en overordnet studieleder for den samlede uddannelse. Disse tre udgør den samlede ledelsesgruppe for masteruddannelsen.
På den enkelte uddannelsesinstitution findes en lokal studieleder. De lokale studieledere er ansvarlige for det semester, der afholdes på deres institution. De lokale studieledere udpeger i planlægningen af hvert semester modulledere for hver af de otte undervisningsdage. Modullederne står for undervisningen inden for et specifikt område og er vejleder for den opgave, de studerende udarbejder i den forbindelse. De lokale studieledere fungerer ofte også som modulledere på et forløb.
Arkitektskolen Aarhus har ansvaret for de overordnede rammer for uddannelsen samt planlægningen af de enkelte semestre. Derefter er det den enkelte studieleders ansvar at sammensætte undervisningsforløbet i detaljer og sikre udførelsen af målene under selve undervisningen. Koordinatoren tager til værtsinstitutionen forud for hvert semester for at sikre kvaliteten af det planlagte undervisningsforløb ved at dele erfaringer om blandt andet tilrettelæggelsen af moduler og sammensætningen af det endelige program.
Ligeledes er koordinatoren til stede ved hvert undervisningsforløb uanset værtsinstitution. På denne måde sikrer koordinatoren, at de lokale studieleders planlægning lever op til Arkitektskolen Aarhus’ niveau for undervisning.
Studieordning
Studieordningen danner de overordnede rammer for læringsmålene i undervisningen, så den svarer til typebeskrivelserne i kvalifikationsrammen. Studieordningen danner baggrund for udarbejdelsen af studieplanerne for hvert semesterforløb.
På baggrund af løbende dialog blandt masteruddannelsens ledelsesgruppe og arkitektskolens ledelse vurderes det, om der skal foretages ændringer i studieordningen. Hvis dette er tilfældet, drøftes ændringerne i Studienævnet, mens den faglige ledelse kun inddrages, hvis der er behov for at udarbejde en ny studieordning. Der nedsættes en arbejdsgruppe, der reviderer den eksisterende studieordning eller udarbejder en ny version. Studieordningen godkendes af Studienævnet, som derefter sender den til endelig godkendelse hos rektor.
Studieplaner
Ledelsesgruppen på NORDMAK udarbejder en studieplan over indholdet i hvert semester. Den gennemgår både strukturen i hvert undervisningsforløb, semestret generelt samt uddannelsens samlede indhold og læringsmål. Udarbejdelse af studieplanerne tager udgangspunkt i studieordningen, som danner de overordnede rammer for uddannelsen.
Studieplanen udarbejdes på baggrund af en skabelon over uddannelsens opbygning, som har fast form, mens indholdet i de enkelte moduler kan flyttes eller fornys efter behov. Ved uddannelsens indledende planlægningsmøde tilpasses de enkelte moduler, så de stemmer overens med ønsker og kompetencer hos hver af de fire uddannelsesinstitutioner. De endelige studieplaner skal godkendes af Studienævnet inden semesterstart. Studieplanerne ligger til grund for refleksioner i den årlige statusredegørelse.
Samarbejdsaftaler
Arkitektskolen Aarhus sørger for den overordnede administration, økonomi og faglige ledelse af NORDMAK, men uddelegerer tre semestre til andre nordiske uddannelsesinstitutioner. Derfor indgås der for hvert semester en samarbejdsaftale med hver enkelt institution. Her beskrives nærmere hvilke leverancer, de andre institutioner er ansvarlige for samt de overordnede forventninger til institutionen og kontaktpersonen, der også fungerer som lokal studieleder.
Opdateret viden og faglige miljøer
NORDMAK bygger hovedsageligt på teoretisk viden inden for arkitektonisk kulturarv og restaurering, hvilket i undervisningen og skriftlige opgaver suppleres med cases enten udvalgt af underviserne eller taget fra de studerendes eget arbejdsliv. Derved er målet med uddannelsen, at de studerende får kompetencer inden for teoridannelse, undersøgelse, dokumentation, værdibaseret arbejdsmetode og procesledelse, der kan belyse relevante problemstillinger i praksis.
I planlægningen af de enkelte semestre og undervisningsforløb prioriteres det derfor både at inddrage undervisere, forskere og praktikere i afviklingen af de forskellige moduler.
De enkelte modulledere er ansvarlige for at udarbejde en litteraturliste for deres modul. Litteraturlisten opdateres og godkendes forud for semesterstart af ledelsesgruppen. På denne måde sikres det, at litteraturlisten indeholder både det nødvendige grundlæggende materiale og ny relevant forskning. For hvert modul er der fastsat 150 siders obligatorisk læsning, som suppleres af en liste med anbefalet litteratur.
Eksperter og forskning i undervisningen
De fire uddannelsesinstitutioner, der bidrager til NORDMAK, er alle anerkendte for deres forskning og undervisning inden for arkitektur, hvilket masteruddannelsens videngrundlag i høj grad er bygget på.
Det er en prioritet for Arkitektskolen Aarhus, at alle semestre i de fire forskellige lande, baserer sig på ny og relevant forskning, særligt fra egne institutioner. Dette giver mulighed for ikke kun at inddrage den nyeste viden inden for området, men også at forskerne selv kan bidrage til undervisningen og formidle deres viden direkte til de studerende.
Forskernes deltagelse i undervisningen er også en del af forudsætningerne for udarbejdelsen af bemandingsplanen, som er beskrevet nedenfor. Derudover er relevante ministerier og styrelser ofte inviteret indenfor i undervisningsforløbene, hvor de enten bidrager til forelæsninger, eller tager de studerende med på byggepladser og viser konkret arbejde med kulturarv i praksis.
Masteruddannelsens faglige leder og koordinatoren er begge tilknyttet Arkitektskolen Aarhus’ forskningslaboratorium 1: Transformation, Arkitektur og Territorier og det tilhørende studio 1B, der specifikt fokuserer på kulturarv. Ligeledes er der tæt samarbejde mellem NORDMAK og skolens nye erhvervskandidatuddannelse.
Dermed er masteruddannelsens ledelsesgruppe ikke blot opdateret på den brede forskning fra skolens forskningslaboratorier, men har også tæt tilknytning til samtlige studieenheder, der arbejder med kulturarv. Desuden opdaterer lederne sig blandt andet løbende i nye ph.d.-projekter, der har relevans for uddannelsen og derfor kan inddrages i undervisningen.
Planlægning på tværs af institutioner
Arkitektskolen Aarhus har det overordnede ansvar for planlægningen af uddannelsen, men da hvert semester foregår på forskellige uddannelsesinstitutioner, er det de lokale studieledere, der udarbejder en plan for undervisningsforløbene med input fra masteruddannelsens ledelsesgruppe.
Masteruddannelsens faglige leder, koordinator og studielederne mødes mindst fem gange under uddannelsens forløb til planlægningsmøder, dvs. minimum én gang pr. semester. Disse møder er faste og afholdes enten ved semesterugens begyndelse eller i eksaminationsperioden. Her drøfter de i fælleskab både det afsluttede og det kommende undervisningsforløb, evalueringer af afsluttede forløb, opdaterer litteraturlisten samt drøfter eventuelle ændringer i programmet og behov for at inddrage nye modulledere.
Beslutningsreferaterne fra disse møder ligger til grund for overvejelser om fremtidige ændringer i tilrettelæggelsen af undervisningsforløbene, og de indgår som en del af statusredegørelsen.
Bemandingsplaner
Afhængigt af emner og undervisningsforløb er det op til den lokale studieleder at finde undervisere og forskere med relevante kompetencer, der kan varetage undervisningens i de enkelte moduler; og dermed udforme bemandingsplanen for det enkelte semester.
For at sikre, at de bedst kvalificerede inden for det specifikke område bidrager til undervisningsforløbene, er dette også et tema til det faste planlægningsmøde med ledelsesgruppen og de lokale studieledere. Her undersøger de, om der på de andre uddannelsesinstitutioner findes undervisere og forskere, der kan bidrage til undervisningsforløb hos en anden institution.
Derved inddrages undervisere og forskere fra Arkitektskolen Aarhus også i undervisningen, der foregår i de andre tre lande. Således sikrer udarbejdelsen af bemandingsplanen, at de studerende får veltilrettelagte undervisningsforløb med de bedst kvalificerede undervisere, uanset hvor undervisningen finder sted.
Ved det halvårlige møde er der opfølgning på det afsluttede undervisningsforløb og hvert enkelte modul. Her forholder ledelsesgruppen sig til den enkelte underviser og vurderer, om denne fortsat er den bedst kvalificerede til at varetage undervisningen inden for det specifikke område.
Derved er der løbende opfølgning på bemandingsplanen for hvert enkelte semester og blandet andet derved sikres et opdateret videngrundlag på NORDMAK. Både bemandingsplanen samt overvejelserne fra de halvårlige møder indgår som en del af statusredegørelsen.
Undervisningsevaluering
Koordinatoren er ansvarlig for at gennemføre både skriftlig og mundtlig undervisningsevaluering af hvert enkelt semester uanset hvilken uddannelsesinstitution, der er vært for semestret.
Som afslutning på hvert undervisningsforløb samles de studerende med koordinatoren til mundtlig undervisningsevaluering, som lægger op til den efterfølgende skriftlige evaluering. Denne sendes til de studerende umiddelbart efter semestrets afslutning og giver de studerende mulighed for at komme med detaljeret feedback omkring undervisningsforløbet og den generelle planlægning af semestret.
Resultaterne af den skriftlige og mundtlige undervisningsevaluering drøftes på et efterfølgende møde med ledelsesgruppen. Her vurderes det, om der på baggrund af evalueringerne er behov for ændringer til kommende undervisningsforløb. Undervisningsevaluering er ligeledes grundlaget for refleksioner i statusredegørelsen.
Ekstern evaluering
Fra 2020 begynder årshjulet med ekstern evaluering og herefter vilskolens masteruddannelsehvert sjette år evalueres af et panel sammensat af internationale repræsentanter fra en række anerkendte uddannelsesinstitutioner inden for arkitektur. Institutionerne er udvalgt bredt, så der er input fra forskellige arkitekturtraditioner, men samtidig også med en forståelse for skolens undervisningsform. Evalueringen har fokus på mål, indhold og tilrettelæggelse af uddannelsen.
Relevans og dialog med arbejdsmarkedet
Da NORDMAK er en overbygningsuddannelse for færdiguddannede kandidater, er de studerende allerede i arbejde, når de begynder på studiet. Uddannelsens opgave er derfor at imødekomme de kompetencer, som de studerende selv efterspørger i deres daglige arbejde fremfor at tilbyde karrierefremmende tiltag.
Det vægtes højt, at der på NORDMAK gives akademisk viden og metoder, der kan løfte de studerende faglige kompetencer som anvendes i deres daglige arbejde, men også generelt at højne kvaliteten inden for arbejdet med arkitektonisk kulturarv. NORDMAK er samtidig med til at skabe og inddrage de studerende i et fagligt netværk inden for en lille koncentreret branche, der på sigt gavner deres daglige arbejde og fremtidige karriere.
Da de studerende på uddannelsen allerede er en del af arbejdsmarkedet, vægter lederne for NORDMAK ikke kun feedback med eksperter inden for kulturarv og restaurering men i høj grad også med de studerende selv, da de er i stand til selv at udpege hvilke kompetencer der specifikt er brug for i deres daglige arbejde.
Den feedback særligt de studerende selv kommer med til NORDMAK’s undervisere bliver drøftet mellem lederne. Det er derefter de to ledere fra Arkitektskolen Aarhus, der i sidste ende beslutter, om undervisningsforløbene skal ændres på baggrund af drøftelserne.
Relateret
MÅSKE ER DU OGSÅ INTERESSERET I DETTE
The page you have selected is currently not available in English.