ARKITEKTURFORMIDLING TIL BØRN OG UNGE – HVORFOR OG HVORDAN?
Statens Kunstfond undersøger nationale formidlingsindsatser og erfaringer.
14.05.2024
Statens Kunstfond undersøger nationale formidlingsindsatser og erfaringer.
14.05.2024
I samarbejde med Utzon Center, Kompetencecenter for børn, unge og billedkunst samt Arkitektskolen inviterer Statens Kunstfond indenfor til en heldagskonference om arkitekturformidling til børn og unge onsdag d. 15. maj. Konferencen tager temperaturen på nationale indsatser og internationale erfaringer og diskuterer, hvorfor netop børn og unge skal lære om arkitekturens betydning.
Programmet byder på en række inspirerende faglige oplæg med Ane Cortzen som dagens moderator. Undervejs præsenterer en række institutioner relevante praksiseksempler på arkitekturformidling til børn og unge. Prorektor Kristine Leth Juul vil i samtale med studerende og underviser Bertram Lund Øe fortælle om valgfaget Arkitekturværksted for unge i Aarhus – og hvordan det forbinder sig til skolens diversitetsindsats.
Arkitektskolen indledte i 2023 et nyt samarbejde med UngiAarhus, et initiativ der tilbyder bydækkende valgfag til 9. klasser i Aarhus Kommune. Gennem denne indsats skaber vi nye møder mellem unge på tværs af by og baggrund.
Initiativet fik stor tilslutning med 23 elever fra 13 forskellige folkeskoler og valgfaget fortsætter i det kommende skoleår – igen med engagerede arkitektstuderende som undervisere. Forløbet er bygget op af fleksible undervisningsmoduler med i alt 60 lektioner fordelt over skoleåret. Men hvorfor er det relevant for en videregående uddannelse at invitere børn og unge indenfor?
Prorektor Kristine Leth Juul fortæller: ”Vi ser det som en meget vigtig og bunden opgave at bidrage til børn og unges kendskab til arkitektur. Det rummer den almen dannende værdi, at børn og unge udvikler et blik for og tilegner sig et sprog, der omhandler de rammer, vi alle møder i vores nærmiljø i hverdagen, i byen og i landskabet.”
Initiativet understøtter – sammen med mange øvrige indsatser – Arkitektskolens strategiske rekrutteringsindsats, der har fokus på en øget diversitet i studenteroptaget. Kristine Leth Juul uddyber: ”Vi arbejder ambitiøst på at skabe et mere mangfoldigt rekrutteringsgrundlag til arkitektuddannelsen, så det i højere grad afspejler det omgivende samfund, som vores studerende skal skabe løsninger til. Igennem et stort undersøgende arbejde og et omfangsrigt data- og vidensgrundlag, har vi fået en ny forståelse for, at vi skal møde børn og unge langt tidligere på uddannelsesrejsen. Det er valgfaget Arkitekturværksted for 9. klasser et godt eksempel på”.
Hvert år modtager Arkitektskolen hundredvis af ansøgninger fra håbefulde unge. Kigger man ind i tallene for det samlede årlige optag på ca. 110 studerende, ser vi på arkitektuddannelsen en skæv kønsfordeling med en overvægt af kvinder. Medtager man anden diversitet end alene køn, fx vores studerendes baggrund fraungdomsuddannelse, viser der sig ligeledes en forholdsvis lav grad af diversitet.
Netop diversitetsagendaen spillede en rolle for arkitektstuderende og underviser på valgfaget Bertram Lund Øe: ”Jeg har siddet i skolens diversitetsudvalg og deltaget i drøftelserne om, hvordan vi kan skabe et mere mangfoldigt studenteroptag. Da muligheden bød sig for at blive underviser på valgfaget Arkitekturværksted sammen med en medstuderende, så jeg det som en oplagt mulighed for at møde unge mennesker, der måske ikke umiddelbart kender til faget. Vi tilrettelagde bevidst et forløb, hvor det handler om at have det sjovt, tage på udflugter og opleve arkitekturen. Derpå følger diskussionerne om, hvad vi kan lære af bygninger og byrum helt af sig selv. På den måde har jeg selv lært noget nyt om faget gennem mødet med eleverne”.
Det er velkendt, at mange uddannelsesinstitutioner i disse år har fokus på tiltag, der skal styrke inklusion og diversitet. Både i optagelsesprocedurer, på studiet og i forbindelse med ansættelser. Arkitektskolen Aarhus nedsatte i 2021 en arbejdsgruppe, der undersøgte helt konkrete udfordringer og udarbejdede en ”Handlingsplan for ligestilling, inklusion og diversitet”, der fungerer som navigationsværktøj for retning og mål. For at sikre fremdrift blev der nedsat et diversitetsudvalg med både studerende, ansatte og ledelse repræsenteret.
Som led i de strategiske visioner for optag har skolen igangsat en række tiltag, der understøtter børn og unges uformelle møde med arkitekturen. Blandt andet lægger skolen rammer til åbne faglige arrangementer som u-days, Forskningens Døgn, arkitekturfestivalen OPEN, seminarer, udstillinger og workshops. Hertil kommer studenterpraktik på arkitektskolen, et tilbud for unge på ungdomsuddannelserne, rundvisninger for folkeskoler og projekter med en lang række samarbejdspartnere indenfor sektoren.
Prorektor Kristine Leth Juul fortæller: ”Vi har et dedikeret fokus på at åbne skolen op for vores omverden, invitere til dialog og samtale med mange perspektiver repræsenteret. Arkitektfaget er under enorm udvikling og involverer nye fagligheder f.eks. indenfor bæredygtighed, biodiversitet, klima og nye digitale værktøjer. Derfor kigger vi også vores egne praksisser efter i sømmene for at styrke den bredde og mangfoldighed af stemmer, som vi tror vil være til gavn for arkitekturudviklingen”.
Når Arkitektskolen byder velkommen til nye studerende efter sommerferien realiseres samtidig den største ændring af arkitektuddannelsen i Aarhus i nyere tid, når de nye studieordninger for både bachelor- og kandidatuddannelsen indføres.
Læs mere om konferencen d. 15. maj.
Programmet afsluttes med paneldebat med:
Lars Autrup, direktør, Arkitektforeningen
Torben Nielsen, rektor, Arkitektskolen Aarhus
Anne Kirketerp, forsker, psykolog og håndarbejdslærer
Kasper Riisholt, programchef Kultur, Dansk Arkitektur Center
Anne Mette Boye, stadsarkitekt Aarhus
Lykke Østrup Andersen, lærer på Holbergskolen i København og landsformand for Danmarks Billedkunstlærere
Læs mere om Arkitekturværksted som valgfag for 9. klasser.
Relateret
MÅSKE ER DU OGSÅ INTERESSERET I DETTE