
Undervisningsprogram 2: Teknologi, bygningskulturer og bosætning tilbyder studiemiljøer, der understøtter skolens vision Engaging through Architecture og de tre fokusområder: transformation, bosætning og bæredygtighed på bachelor- og kandidatniveau. Undervisningsprogram 2 lægger særlig vægt på bosætning i form af grundlæggende undervisning på bachelordelen og specialiserede studios på kandidatdelen.
En hel række europæiske sprogs pendant til det danske Bosætning, nemlig ’Habitation’, er afledt af det latinske verbum ’habere’ (have, holde, besidde) og knytter sig til helt basale aspekter indenfor arkitektur, der forbinder sig til det at tage et territorium eller rum i besiddelse. I studier tilknyttet dette undervisningsprogram lægges der derfor vægt på boligbyggeri og det at bo. Men fremfor blot at fokusere på boliger eller boligens rum, betragter vi bosætning som en bredt favnende tilgang til arkitektur, hvor vi fokuserer på det byggede miljøs tektoniske og taktile betingelser – en tilgang, der er stærkt forankret i en dansk og nordisk kontekst.
Tilgangen nødvendiggør grundige studier af både historiske og nye teknologier: Både de teknologier, der anvendes i formgivningsprocesser og i byggeriet, og de der anvendes i forbindelse med forberedelsen og fremstillingen af materialer. Og ikke mindst hvorledes teknologier, der knytter sig til hhv. undfangelsen og realiseringen af idéer, kan forenes, så de danner et processuelt kontinuum. Denne opfattelse af teknologi, som er tæt beslægtet med begreberne techne og (arkhe-)tekton, omfatter studier af digitale beregninger og fabrikation, men også analoge modeller og tegneteknikker samt både historiske og nye banebrydende konstruktionsmetoder og materialer.
Disse studier understøttes af kulturelle, filosofiske og historiske undersøgelser og refleksioner – ikke blot som isolerede akademiske lag i uddannelsen, men som integrerede, praktiske ressourcer i de enkelte studieenheders projektarbejde. Det at søge kendskab til ikke blot lokale byggekulturer, men også en bred vifte af geografiske og historiske byggekulturer har, udover direkte at berige studierne og arbejdet med at formgive, til formål at bibringe de arkitektstuderende en historisk bevidsthed som, med T.S. Eliots ord, “involves a perception, not only of the pastness of the past, but of its presence”.
Undervisningsprogram 2: Teknologi, bygningskulturer og bosætning består af følgende studieenheder:
Relateret
MÅSKE ER DU OGSÅ INTERESSERET I DETTE