30.11.2018 / Nyhed
Temaet for dette års konkurrence er Shaping new Realities. Studerende fra hele verden har deltaget. Og vi har modtaget 307 bidrag fra 70 lande.
Konkurrencens mål var at udforske ny tendenser inden for arkitektur gennem digitale tegninger, samt at udfordre brugen af ny teknikker og mixed media.
Juryen var imponeret over de indsendte tegningers høje niveau – tegninger der gør brug af mange forskellige teknikker og metoder og som er både komplekse og af høj kvalitet.
Der er ikke én enkelt teknik der kan fremhæves som et svar på spørgsmålene ’hvad en tegning er’ eller ‘hvad en illustration er’ i dag. Det er snarere mangfoldighed og den legende og talentfulde anvendelse af en kombination af flere metoder der kendetegner de tegninger der i dag skabes af unge arkitekter. Det der gjorde mest indtryk på dommerkomiteen var, den sikre beherskelse af værktøjer og teknikker, og evnen til at skabe en fortælling der fremkalder følelser og rør os.
Som tema har Shaping New Reality tilsyneladende ført til generelle svar: enten dystopier eller en grøn fremtid – begge kategorier i mange forskellige varianter. Bidragene beskæftiger sig med en bred vifte af aktuelle emner. Svarene er engagerede, intelligente, velinformerede, og rækker ud over de sædvanlige klicheer.
Dommerkomiteen fandt det særlig interessant at tegningerne viser fremtidens illustrationer og tanker omkring arkitektur.
Vinderne samt dommerkomiteens særligt udvalgte tegninger, de såkaldte ’special mentions’, offentliggøres fredag d. 30 november 2018.
Førstepræmie: Penang 2095
Førstepræmien på 5000 Euro gik til Tianjing Lim (Malaysia) fra Dessau International School of Architecture (Tyskland) der med en tegning der italesætter spørgsmål omkring bevaring i den urbane bygningskultur og bygningsarv og omkring fremtidens arkitektur.
Ved først øjekast ligner det et fremvoksende tårn, en fabrik, men går man tættere på, afsløres byens liv. Det er en vertikal by, baseret på en tolkning af den eksisterende organisering og plan for byens struktur og arkitektur. Men frem for at vælge side, frem for at vælge det ny eller det gamle, bygger tegningen videre på en modsætning, og gennem tegningsprocessen foreslås en organisk tilgang. I denne tilgang skabes tårnets kontinuerligt tilpassede vækst ved hjælp af bygningsteknologier på baggrund af den eksisterende arv. Kulturarven er udgangspunktet for fremtidens liv. Tegningen rejser dog også spørgsmålet, hvorvidt det er en god idé at bygge videre på det traditionelle ved at kopiere det. Er det sådan vi skaber den optimale løsning for fremtidens samfund og fysiske aspekter?
Dommerkomiteen udtaler: “ Tegningens komposition er meget veludført og perspektivet bidrager til en fornemmelse af dynamik. … den er æstetisk smuk med forbløffende detaljer, der gør os nysgerrige og får os til at engagere os.
… en meget kraftfuld tegning hvor komposition, tegnestil og indhold sammen bidrager til en intelligent løsning på en centralt problemstilling som hele verdens byer bliver nødt til at forholde sig til. Tegningen bærer præg af bevidsthed og modenhed omkring det at kommunikere, mens den gør brug af samtlige aspekter og skalatrin.”
Andenpræmie: All at Sea
Andenpræmien på 2000 Euro går til Pascale Julien, Matt Breton-Honeyman og Amélie Savoie-Saumure (Canada) fra McGill School of Architecture (Canada).
Det er ikke en tegning af en rutsjebane, Tivoli, et cirkus eller en olieboreplatform. En nærmere undersøgelse af denne “grafisk stærke og velkomponerede tegning”, afslører en grænseovergang mellem Israel og Jordan. Trods muntre farver og løftet om en sjov rutsjetur er virkeligheden meget mere kompleks og dyster. Idet den gør brug af en gammel arkitektonisk typologi, vindeltrapper der slynger sig om hinanden, hvor brugerne aldrig mødes, illustrerer tegningen fysisk det bureaukrati og den kedsommelighed det at krydse en grænse medfører. Den demonstrerer den selektive proces det at inddele mennesker i nationaliteter formet af politisk konstruerede territorier udgør, såvel som de redskaber der anvendes til kontrol og overvågning. Alt fremstår venligt og trivielt, men er meget politisk og foregår under konstant militær tilstedeværelse.
“Dommerkomiteen lykønsker kunstneren for en tegning der italesætter og kommunikerer et vigtigt og udfordrende emne. Tegningen er utrolig stræk i kraft af en skønhed og formfuldendthed der grænser til overdreven perfektion.”
Tredjepræmie: A Day in Global Britain: A Christmas Gift to a Dear Friend in Memory of a Summer Day
Jason Ho (Storbritannien), The Bartlett School of Architecture (Storbritannien) modtager tredjepræmien på 1000 Euro, for en tegning der er sammensat af en række mindre tegninger. Den er et kludetæppe af fortællinger set på nært hold. Fortællingerne er taget fra en pensioneret ældre mands hverdagsliv på Floating Island: The Isle of Global Britain. Tegningerne viser hverdagslivets handlinger præsenteret som et eventyr fra Alice i Eventyrland. De viste handlinger virker umiddelbart trivielle: at vågne om natten, spise morgenmad, fiske, spille boccia, golfundervisning, eftermiddagste, aftensmad og en fest der indbefatter tømmermænd og en rundtur til seværdigheder. Og så forfra! Det forekommer at være en uendelig historie, men rammerne omkring fortællingen er dog langt fra banale.
“Dommerkomiteen kalder denne tegning et fornøjeligt men samtidig modigt og udfordrende bidrag … nærbillederne af de arkitektoniske opfindelser og skiftene mellem forskellige hastigheder i fortællingen udgør nærmest en drejebogfor en film. Tegningen gøres firdimensionel. Stregen er næsten naiv og humoristisk. Tegningen fremkalder følelser og giver os lyst til at engagere os i de mange lag.”
Special mentions
- Tyler Lemmon (Storbritannien), University For The Creative Arts (Storbritannien): Composed Chaos
- Guotong Liao (Kina), Guangdong University of Technology (Kina): ICHI-GO ICHI-E
- Hai-P’ng (Heffrence) Teow (Malaysia), Taylor’s University (Malaysia): Sub-Rosa Wonderland
- Pasquale Iaconantonio (Italien), Università Sapienza di Roma – Facoltà di Architettura (Italien): From Rome to Las Vegas
- Ifigeneia Liangi (Grækenland), The Bartlett School of Architecture, UCL (Storbritannien): A House of Stories
- Suramya Kedia (Indien), Arkitektskolen Aarhus (Danmark): Revealing Virtual Space
- Lasse Buus Jensen (Danmark), Arkitektskolen Aarhus (Denmark): Inbetween Mind and Space
- Enoch Liang (Storbritannien), University College London Bartlett School of Architecture (Storbritannien): Alpine Flatology
Dommerkomiteen
- Peter Cachola Schmal (Tyskland), arkitekt og direktør for Deutsches Architekturmuseum (DAM)
- Thomas Bossel (Danmark), arkitekt og associeret partner, schmidt hammer lassen architects
- Torben Nielsen (Danmark), arkitekt og rektor, Arkitektskolen Aarhus
Jury report, winners and special mentions
- Dommerkomiteens bemærkninger (PDF)
- Vindere og special mentions (PDF)
- Drawing of the Year 2018 støttes af schmidt / hammer / lassen architects, VOLA and Statens Kunstfond.
Relateret
MÅSKE ER DU OGSÅ INTERESSERET I DETTE