Bachelorer modtager legater
To arkitektstuderende blev hædret med legater for deres bachelorprojekt.
08.03.2023
To arkitektstuderende blev hædret med legater for deres bachelorprojekt.
08.03.2023
To bachelorer fra Arkitektskolen Aarhus blev ved årsmødet for Arkitektforeningen Østjylland tirsdag den 7. marts hædret med legater og priser for deres bachelorprojekter.
Akademisk Arkitektforening uddelte et bachelorlegat, og tegnestuen CUBO uddelte CUBO Prisen.
Bachelorlegatet gik til Frida Videbæk Andersen, der med sit projekt ”Inklusion og skjulte potentialer i folkeskolen – transformation af Viby Gasværk” skaber mulighed for at børn med autisme diagnose kan indlemmes på lige fod med andre børn i hendes begavede bud på en inkluderende dansk folkeskole.
Børn er mere ens end forskellige. Det er tilgangen i Aarhus Kommunes NEST-projekt og samtidig Frida Videbæk Andersens tese i sit bachelorprojekt, som netop er blevet hyldet med Arkitektforeningens bachelorlegat bl.a. for en grundig research i brugernes særlige behov.
I motivationen roses projektet også for at vise en overbevisende transformationsanalyse og inspirerende tilgang til tektonik og materialer:
“Eksisterende bygningsmasse i tegl og beton kombineres med nye naturlige materialer, som skaber et interessant møde mellem gammelt og nyt, som illustreres på flotte måder i præsentationsmaterialet med farvestrålende collager og detaljerede snit.”
CUBO Prisen gik til Hannibal Stage Eggers-Lura for projektet “Anlægget for bløde og rullende bevægelser”.
I motivationen lyder det om projektet: “Projektet er ikke kunstnerisk eksperimenterende eller grænsesøgende, men vidner om en enkel sikker tilgang til faget med relevante arkitektoniske kompositioner. De eksisterende bygninger inspirerer til den nye hoveddisponering: 3 nye og enkle bygningsvolumener, sammenholdt af en arkade. En enkel og overbevisende disponering, der fletter stedet sammen med resten af konteksten, åbner op og skaber nye synergier.
En fin analytisk tilgang udmunder i gennemarbejde diagrammer, snit og planer, der udfolder projektets tanker om de forskellige typer af bevægelse og funktioner. Her arbejdes med klassiske arkitektoniske virkemidler som overgange, rumligheder, zoner, åbent og lukket, ude og inde. Som studerende kan det til tider være uoverskueligt at nå det hele, men nærværende projekt er nået langt i processen og viser en fornem faglig bredde.”
Stort tillykke til de to bachelorer.
Relateret
MÅSKE ER DU OGSÅ INTERESSERET I DETTE