Bachelorstuderende vinder konkurrence om Warm Spaces
“Warm Spaces” konkurrence på Arkitektskolen Aarhus skal styrke trivsel.
15.11.2023
“Warm Spaces” konkurrence på Arkitektskolen Aarhus skal styrke trivsel.
15.11.2023
En nylig afgjort konkurrence på Arkitektskolen Aarhus har resulteret i valget af fem fremragende projekter, hvor førstepræmien på 10.000 kroner tildeles Magnus Helledie Enevoldsens projekt, “Stenen, træet og stoffet”. Konkurrencen, der sigter mod at etablere en række “Warm Spaces,” har som vision at styrke trivslen ved skolen ved at tilføje rumlige elementer, hvor studerende og medarbejdere kan trække sig tilbage og finde ro.
Visionen med konkurrencen er at styrke trivslen på Arkitektskolen Aarhus ved at skabe rumlige tilføjelser til skolen. Rumligheder eller møbler, hvor man kan trække sig lidt tilbage og finde ro – alene eller sammen med andre. Vinderprojektet er tænkt som et fleksibelt møbel, som skal agere som rumdeler, samlingspunkt for fællesskaber og som også kan fungere som en række små kroge, som individer kan søge ro i fra dagligdagen.
De indsendte forslag blev bedømt af en dommerkomite bestående af:
Dommerkomiteen lagde vægt på projektets fleksibilitet. Fleksibilitet både i forhold til at løse en eller flere funktioner, som styrker trivsel og det fysiske studiemiljø på skolen. Og også fleksibilitet i forhold til muligheden for at kunne bygge i forskellige skalaer og helt at kunne pakke møblet sammen og således fastholde skolens projektrum som multifunktionelle anvendelsesmuligheder. Dommerkomiteen lagde også vægt på projektets arkitektoniske kvalitet samt forslagets ansvarlige brug af ressourcer, realiserbarhed, både hvad angår materialer, robusthed og anlægsøkonomi samt de mange udviklingsmuligheder som projektet inspirerer til.
Det er planen, at de nye Warm Spaces skal stå klar på skolen sidst på foråret 2024.
Udover vinderprojektet har dommerkomiteen udpeget yderligere fire projekter, der belønnes for deres bidrag. Tre projekter deler andenpladsen og modtager hver 3.000 kroner:
Yderligere tildeles projektet “FRAME” af Morten Jensen 3. præmien på 1.000 kroner.
Nedenfor kan du finde visualiseringer af de forskellige projekter samt beskrivelser fra dommerkomiteen.
AARCH-HUT af Oliver Arndal Jensen. AARCH-HUT er udformet ud fra begrebet ‘Warm Spaces’, ved at forholde sig til nøgleord som skala, materialitet, tillid og fleksibilitet. Den har til formal at forene visionen om et transparent og kulturrigt læringsmiljø, samtidig med at den skaber intimitet for at sikre den sociale- og miljømæssige bæredygtighed på AARCH.
Dommerne lagde især vægt på forslagets evne til at reflektere over opgavebesvarelsen og evne til at løse en eller flere funktioner, som styrker trivsel og det fysiske studiemiljø.
AAAutocrafting Communities af Antonio Bernacchi, Sophie Bygballe Mikkelsen, and Peer Tue Näthke. AAAutocrafting Communities beskriver ejerskab er nøglen til, at folk føler sig godt tilpas og tager sig af rum, genstande og ikke-menneskelige væsener. Forslaget er at designe et system og dets relative komponenter for at styrke studerende og ansatte på AAA til at skabe deres egne varme rum sammen, i grupper, eller også individuelt, i små samfund, eller i store grupper, endda som en del af nogle undervisningsaktiviteter.
Dommerne lagde især vægt på forslagets bidrag til at understøtte ønsket om mangfoldighed, diversitet og inklusion på skolen.
BREAKING BOX af Cecilie Guttormsen Foss. Breaking Box vil skabe trygge rammer for skolens studerende gennem rumligheder som er præget af hjemlighed, tryghed og intimitet. Placeringen af disse er helt afgørende for at skabe disse følelser.Breaking Box er designet til at være i tegnesalene, som er de eneste rum, der ikke konstant ændrer sig. Tegnesalene er forbundet med arbejde og koncentration og dermed også et lavt støjniveau, hvilket kan være ønskeligt for en enkelt person eller en lille gruppe, der ønsker at trække sig lidt tilbage.
Dommerne lagde især vægt på forslagets evne til at reflektere over opgavebesvarelsen og evne til at løse en eller flere funktioner, som styrker trivsel og det fysiske studiemiljø.
FRAME af Morten Jensen. The FRAME fungerer som et afskærmet rum – en ramme, hvor man kan trække sig tilbage fra tegnebordet. Rumligheden og især den runde form inviterer intuitivt interaktion og socialt samvær de studerende imellem i et afskærmet og privat rum. Arkitekturen er katalysator for samtalen og et fællesskab med diversitet.
Dommerne lagde vægt på forslagets ide og potentiale.
Relateret
MÅSKE ER DU OGSÅ INTERESSERET I DETTE