Ph.d.-skolen på Arkitektskolen Aarhus og Designskolen Kolding har siden etableringen i 1988 uddannet 101 forskere, der har opnået en ph.d.-grad. Vi sætter nu fokus på, hvad man kan bruge en ph.d.-uddannelse til, og de mange døre, en forskeruddannelse kan være med til at åbne. De mange forskere er nemlig endt vidt forskellige steder.
KOLLISION har blandt andet stået bag lysinstallationen i Den Gyldne Port i Gellerup, lysværket i Mediateket på den nye arkitektskole og medvirkede i et samarbejde med kunstnergruppen Superflex om skabelsen af videokunstværket Vertical Migration, der blev projiceret op på gavlen af FN-Bygningen i New York i efteråret 2021.
Bag bureauet står tre arkitekter fra Arkitektskolen Aarhus: Rune Nielsen, Tobias Løssing og Andreas Lykke-Olesen.
Ønsket om at arbejde med mennesker, rum og teknologi bragte de tre sammen, da de som unge arkitektstuderende blev enige om at starte KOLLISION. Ideen til det fælles projekt opstod, mens de tre unge arkitekter arbejdede på deres afgangsprojekter.
”Vi startede KOLLISION samme dag, som vi blev færdige på skolen i 2000. Vi havde talt om, at det ville være mærkeligt, hvis vi skulle ud og være ansatte et sted, så vi ville hellere starte noget selv”, forklarer Andreas Lykke-Olesen.
Selvom de tre stod med en nystartet virksomhed, ønskede de stadig at bevare en forbindelse til Arkitektskolen Aarhus, og det blev starten til et mangeårigt tilhørsforhold, hvor både Tobias Løssing og Andreas Lykke-Olesen tog en ph.d.-uddannelse på skolen.
”Vi var inspirerede af tegnestuen Transform, der var vokset op omkring Arkitektskolen. De var et løst og forskningsbaseret studio, der havde en tilknytning til skolen. Vi drømte om, at vi kunne skabe noget, der i sin form mindede om det”, siger Andreas Lykke-Olesen.
I den spæde begyndelse for KOLLISION betød det, at både Tobias Løssing og Andreas Lykke-Olesen skulle passe mange kasketter samtidig.
”Vi fik alle mulige sammenstykkede ansættelser, hvor vi underviste, var forskningsassistenter osv. samtidig med, at vi arbejdede på KOLLISION. Da det var vildest, havde jeg én halvtidsansættelse og to kvarttidsansættelser samtidig ved siden af KOLLISION. Det var en svær og frustrerende tid, men samtidig fik vi også lov at arbejde på nogle interessante projekter, og det bragte os tættere på de ting, vi syntes var spændende”, siger Andreas Lykke-Olesen.
Og noget af det, der var spændende, var de nye digitale muligheder, som computeren gav arkitekter og arkitekturen.
”Der skete meget på det teknologiske felt, og det var vel nærmest en brydningstid. Man skal huske, at dengang blev computeren mest brugt til at tegne huse og visualiseringer, men man talte ikke så meget om, hvordan computeren ville forandre fagets tilblivelsesprocesser eller vores sociale liv helt generelt. Det er dog noget, der senere er kommet til at fylde meget for vores arbejde i KOLLISION”, siger Tobias Løssing.