Nyt pædagogikumforløb skal gavne hele skolen
Syv undervisere fra Arkitektskolen Aarhus er i øjeblikket i gang med et nyt Pædagogikum-forløb, som skal være med til at løfte kvaliteten af undervisningen.
02.03.2023
Syv undervisere fra Arkitektskolen Aarhus er i øjeblikket i gang med et nyt Pædagogikum-forløb, som skal være med til at løfte kvaliteten af undervisningen.
02.03.2023
”Når vi underviser i arkitektur, taler vi altid om, at vores studerende skal eksperimentere og turde fejle. Det samme gør sig faktisk gældende for underviserne selv, og det kræver, at man har de rette faglige værktøjer i værktøjskassen”, siger Rasmus Grønbæk Hansen, der er uddannelseschef på Arkitektskolen Aarhus om det nye pædagogikumforløb, som afsluttes i foråret 2023.
Pædagogikum er en etårig uddannelse målrettet undervisere, der giver dem basale pædagogiske og didaktiske kompetencer. Tidligere har Arkitektskolen Aarhus været en del af et fælles pædagogikum-forløb i samarbejde med Det Kongelige Akademi i København og Arkitektur- og designhøgskolen i Oslo, men fremover vil undervisere fra Arkitektskolen Aarhus blive tilbudt pædagogikum-uddannelsen i et andet format.
”Vi havde et ønske om at skabe et forløb, der var spredt mere ud over året, så de kompetencer man får, når at rodfæste sig i hverdagen og blive en del af undervisningen. Derfor har vi sammensat et program, hvor deltagerne mødes flere gange end tidligere, og hvor pædagogikum-undervisningen tidsmæssigt og strukturelt passer bedre ind i det de laver i hverdagen”, siger Mette Volf, der er koordinator for Didaktisk Laboratorium på Arkitektskolen Aarhus, og som har udviklet og er gennemgående underviser på pædagogikum-uddannelsen, fortsætter:
”Jeg har selv været igennem pædagogikum-forløbet efter den gamle model, og det var rigtig svært at tage læringen med hjem i dagligdagen. Det kom simpelthen ikke ud og leve. Jeg synes allerede jeg kan mærke, at det er helt anderledes med vores nye format”.
I den tidligere model var undervisningen på pædagogikum-forløbet centreret omkring ét fire-dages seminar, hvor alle forelæsninger, øvelser osv. foregik. Og så var det op til den enkelte at implementere viden og kompetencer i forhold til egen undervisning i resten af forløbet. Med det nye forløb er det muligt for deltagerne at arbejde med og at være i den didaktiske refleksion igennem hele forløbet igennem. Og det betyder blandt andet at den didaktiske refleksion får et liv på institutionen og således kommer hele skolen til gavn.
Det første hold pædagogikum-studerende tog hul på uddannelsen i maj 2022, og de nærmer sig således afslutningen på forløbet i dette forår. Som en del af pædagogikum-uddannelsen har der det seneste år været arrangeret en række forelæsninger og undervisning og didaktik. Disse forelæsninger har dog været åbne for alle skolens undervisere, og ikke blot for de syv, der er i gang med uddannelsen.
”Der har været stor opbakning til forelæsningsrækken, og det glæder mig, at vi på den måde forhåbentlig kan være med til at inspirere til endnu bedre undervisning på skolen – også hos de undervisere, som ikke er en del af pædagogikum-forløbet”, siger Mette Volf.
Det nye forløb kommer til at køre hvert andet år, og en pædagogikum-uddannelse er rettet mod studieadjunkter, adjunkter, studielektorer og lektorer.
Relateret
MÅSKE ER DU OGSÅ INTERESSERET I DETTE