18.01.2018 / Nyhed
Værkstederne på Arkitektskolen Aarhus er en uundværlig del af uddannelsen, og en stadigt voksende maskinpark gør, at eksperimenter med materialer, mock-ups og digitale processer er en integreret del af undervisningen.
På værkstederne får de studerende en fortrolighed med de maskiner og programmer, som kommer til at følge dem i deres professionelle liv som arkitekter. Men værkstederne er mere end produktionsrum; de er også læringsrum. Derfor er der arkitekter ansat på værkstederne til at undervise, give feedback og inspirere de studerende til ny refleksion.
Hands-on erfaring
Arkitektskolen Aarhus har i mange år tilstræbt en hands-on tilgang til faget, hvor især træværkstedet har spillet en rolle i forhold til fremstilling af modeller og prototyper. Og med en intensiv investering i nye maskiner og faciliteter, er der i dag mulighed for at eksperimentere med en lang række materialer og teknologier, eksempelvis støbeteknikker, CNC-fræsning og robotstyret fabrikation.
Flere af de nye digitale produktionsteknologier ligger i naturlig forlængelse af arkitekternes normale arbejdsredskaber. Eksempelvis anvendes tegninger til digital fabrikation.
For de studerende er det oplagt at bruge de nye teknologier til at afprøve designkoncepter i fysisk form, særligt fordi de samtidig får en fornemmelse af materialeegenskaber og fremstillingsmetoder, mener lektor Niels Martin Larsen, som ofte bruger værkstederne i undervisningen:
“Arbejdet på værkstederne giver en meget håndgribelig erfaring med, hvordan kompleksiteten er langt højere, når et konkret emne skal fremstilles sammenlignet med at beskrive det grafisk. Og det er en erfaring, der giver god ballast i forholdt til både studiet og et professionelt virke som arkitekt.”
Niels Martin Larsen fortæller om et undervisningsforløb, som mundede ud i realiseringen af en landskabsinstallation på Godsbanearealerne i Aarhus:
“Forløbet gav erfaring med tilrettelæggelse og udførelse af byggeri i fuld skala – som en studerende sagde: “Der er stor forskel på to streger i et tegneprogram og en betonmur, der skal støbes i virkeligheden.”
Workshops
Værkstederne bliver brugt til korte eller længerevarende workshops, hvor undervisere og studerende arbejder tæt sammen.
En workshop kan bruges til at introducere studerende til en konkret fremstillingsteknik, og hvordan den bruges i relation til arkitektfaget.
Et længere undervisningsforløb med udgangspunkt i værkstederne kan eksempelvis handle om, hvordan en designmetode kan realiseres i forskellige typer bygningskomponenter eller være mere abstrakte eksperimenter, der giver erfaring med digital formgivning eller materialeegenskaber.
I det højloftede mock-up værksted har de studerende mulighed for at konstruere i fuld størrelse, men ofte arbejder de on location med deres projekter, blandt andet i naturområdet Eskelund og på Djursland hos Bonderøven.
Fællesskabet på værkstederne
Niels Martin Larsen mener, at den værkstedsbaserede undervisning giver de studerende en fornemmelse af at arbejde på et fælles projekt:
“Selv i forløb hvor opgaven i princippet løses individuelt, er der som regel en række praktiske udfordringer, som løses bedst i fællesskab,” siger han og fortsætter:
“Det er en erfaring, der svarer rigtig godt til forventningerne i erhvervslivet, hvor der er nogle overordnede mål, der skal arbejdes henimod. Og hvor den enkeltes interesser er lidt mindre afgørende. Det opleves generelt som noget positivt, at der således er mindre fokus på den enkeltes præstation, men at det handler om at opbygge viden og erfaring i fællesskab,” slutter han.
Relateret
MÅSKE ER DU OGSÅ INTERESSERET I DETTE