KVALITETSPOLITIK OG -SYSTEM FOR MASTER-UDDANNELSEN
Arkitektskolen har opbygget et kvalitetssystem, som sikrer, at der løbende og systematisk sker en dialog om skolens uddannelseskvalitet på forskellige niveauer i organisationen.
Arkitektskolen har opbygget et kvalitetssystem, som sikrer, at der løbende og systematisk sker en dialog om skolens uddannelseskvalitet på forskellige niveauer i organisationen.
Arkitektskolen Aarhus har formuleret en række ambitioner for kvalitetsarbejdet på skolens uddannelser. De tre ambitioner om uddannelsens videngrundlag, indhold og tilrettelæggelsesamt fysiske rammerer relevante for kvalitetsarbejdet på skolens masteruddannelse.
Kvalitetsambitionerne for optagelse og karriereforløb og overgang til arbejdsmarkedet er ikke relevante for skolens masteruddannelse. Kvalitetsambitionerne sætter rammerne for kvalitetsarbejdet omkring arkitektskolens masteruddannelse. Kvalitetssystemet sikrer løbende og systematisk dialog om uddannelseskvaliteten, og aktørerne i systemet er de, der konkret arbejder med masteruddannelsen samt den faglige ledelse på Arkitektskolen Aarhus.
Kvalitetsarbejdet følger det gennemprøvede og velkendte kvalitetshjul med elementerne ”Planlægge”, ”Udføre”, ”Evaluere” og ”Forbedre” baseret på Demings PDSA-cirkel.
Kvalitetssystemet
Arkitektskolen har opbygget et kvalitetssystem, som sikrer, at der løbende og systematisk sker en dialog om skolens uddannelseskvalitet på forskellige niveauer i organisationen. Dialogen tager udgangspunkt i kvalitetsambitionerne.
Kvalitetssystemet er inddelt i en række sammenhængende niveauer med forskellige aktører, som hver især er ansvarlige for forskellige dele af det samlede system. Aktørerne har mulighed for at justere kvaliteten via en række handlinger jf. figuren på næste side.
Diagrammet er en illustration af arkitektskolens kvalitetssystem – et røntgenbillede af den agile og kvalitetsudviklende kultur, der er en del af skolens daglige kvalitetsarbejde.
Diagrammet illustrerer på en enkel måde, hvordan kvalitetssystemets niveauer er klart afgrænsede og alligevel forbundne. Uanset om man er studieleder, koordinator eller en del af ledelsen, er arbejdet med sikring af uddannelsens kvalitet en meningsfuld del af hverdagen. Det er samtidig sat ind i en fælles systematik, der skaber sammenhæng og transparens i kvalitetsarbejdet. Uagtet hvilken rolle man spiller i systemet, er der mulighed for at reagere på den information man bidrager med – således at der på hvert af systemets fire niveauer reflekteres, reageres og kommunikeres til gavn for den løbende udvikling af uddannelserne.
Niveau 1
Systemet står på et solidt fundament: de studerende på masteruddannelsen.
De studerende danner basis for modulledernes og de lokale studieledernes input og refleksioner på systemets første niveau, hvor der arbejdes med kvalitetssikring direkte i afviklingen af undervisningen. Dette arbejde udmønter sig i information, der sendes videre til kvalitetssystemets andet niveau såvel som selvinitierede justeringer af metoder og tilgange på baggrund af refleksion over de studerendes feedback.
Niveau 2
Formålet på andet niveau er at sikre et bredere overblik over uddannelsen som helhed. Her behandles udover de informationer, der leveres fra aktørerne på første niveau, en række evalueringer samt deres resultater. Andet niveau omfatter masteruddannelsens faglige leder, koordinatoren, den overordnede studieleder samt Studienævnet, der løbende drøfter og forholder sig til undervisningen på masteruddannelsen. Skolens faglige ledelse orienteres løbende om drøftelserne.
Den årlige statusredegørelse er niveauets nøglebidrag til kvalitetssystemet og det primære dokument, der sendes videre til drøftelse i skolens faglige ledelse.
Arbejdet på andet niveau leder, ligesom på første niveau, til en række refleksioner, der umiddelbart kan handles på i de pågældende fora. Således, at der også her kan sættes gang i forbedringer af uddannelsen inden for niveauets kommissorier.
Niveau 3
Kvalitetssystemets tredje niveau er ledelsesniveauet og omfatter både skolens faglige ledelse og topledelse.
På ledelsesniveauet drøftes statusredegørelsen, udarbejdet på andet niveau, og der træffes beslutninger om handlinger på baggrund af denne.
Det er også på dette niveau at uddannelsens overordnede rammer og ressourcer drøftes og udmøntes i ændringer i forhold til fysiske rammer, strategiske indsatser i forhold til kompetenceudvikling af undervisere og ansættelse af nye medarbejdere.
Ledelsens overvejelser og beslutninger omsættes til handlinger til gavn for uddannelsen gennem aktivering og inddragelse af de underliggende niveauer af aktører.
Niveau 4
Øverste niveau i arkitektskolens kvalitetssystem er bestyrelsen, der på baggrund af ledelsens sammenfattende evaluering af kvalitetssystemet gør sig overvejelser om dennes betydning for skolens strategiske sigte.
Statusredegørelse
Et helt centralt element i kvalitetssystemet er en årlig statusredegørelse, som skal sikre en samlet drøftelse af uddannelseskvaliteten i henhold til de relevante kvalitetsambitioner. Statusredegørelsen indeholder elementer fra en række evalueringer og undersøgelser samt centrale nøgletal. En samlet drøftelse af hele kvalitetssystemet finder sted i skolens faglige ledelse i tæt dialog med koordinatoren og den faglige leder.
Modulledere
De udpegede modulledere på de deltagende institutioner varetager tilrettelæggelsen af en hel undervisningsdag, som omhandler et specifikt emne. Modullederne tilrettelægger undervisningen af hvert deres modul efter standarder, der fastsættes af Arkitektskolen Aarhus. Derudover er det deres opgave at varetage undervisning samt at inddrage relevante eksperter og forskere for at sikre det nyeste og relevante videngrundlag i de enkelte moduler.
Lokale studieledere
De lokale studieledere på de deltagende institutioner er gennem kontrakt bestilt til at tilrettelægge et semester på uddannelsen efter de rammer, som Arkitektskolen Aarhus har fastsat. De lokale studieledere deltager i alle overordnede planlægningsmøder i starten af hver semesteruge. Her mødes alle studieledere og medvirker i den overordnede planlægning og bidrager blandt andet til beslutninger om modulemner og valg af forelæsere.
De lokale studieledere er værter under semesterugerne i det pågældende land og har dermed ansvaret for, at kvaliteten af undervisningsforløbene lever op til de fastsatte standarder fra Arkitektskolen Aarhus.
Overordnet studieleder
Der er udpeget en overordnet studieleder fra en af de deltagende institutioner, der følger de studerende gennem hele uddannelsen og har ansvaret for, at de gennem skriftlige opgaver opnår det ønskede niveau. Dette sikres gennem vejledning af de individuelle afsluttende semesteropgaver – med den overordnede studieleder eller en af de lokale studieledere som vejleder.
Den overordnede studieleder deltager i alle semesteruger gennem uddannelsens forløb samt indgår i planlægningsmøderne på hvert semester.
Studienævnet
Studienævnet bidrager til at sikre kvaliteten af skolens masteruddannelse gennem behandling og indstilling af studieordningen eller ændringer heraf til rektors godkendelse. Dette sker på baggrund af input fra skolens faglige ledelse, den faglige leder og koordinatoren for NORDMAK.
Koordinator
Koordinatoren er bindeled mellem alle uddannelsens parter: masteruddannelsens faglige leder, de lokale studieledere samt de studerende. Koordinatoren indgår i al overordnet planlægning for alle semestre uanset værtsland. Koordinatoren deltager ligeledes i alle semesteruger og er ansvarlig for at gennemføre både mundtlig og skriftlig undervisningsevaluering som afslutning på alle undervisningsforløb.
Derudover holder koordinatoren et indledende møde med de lokale studieledere forud for hvert semester for at sikre, at det kommende undervisningsforløb lever op til krav og standarder fastsat af Arkitektskolen Aarhus.
Masteruddannelsens faglige leder
Masteruddannelsens faglige leder har til hovedopgave at sikre uddannelsens faglige niveau. For at sikre den faglige kvalitet af uddannelsens indhold og tilrettelæggelse, deltager den faglige leder på alle planlægningsmøder og i alle semesteruger. Den faglige leder indgår desuden ofte i undervisningen og optræder som regel også som modulleder på 1. semester, der afholdes på Arkitektskolen Aarhus.
Arkitektskolens faglige ledelse
Arkitektskolens faglige ledelse består af skolens rektor, prorektor, uddannelseschef, forskningschef og administrationschef. De har som en central rolle i kvalitetssystemet til opgave at udarbejde en samlet konklusion på statusredegørelsen for masteruddannelsen.
Rektor og prorektor
På baggrund af drøftelser i den faglige ledelse har rektor og prorektor det overordnede ansvar for masteruddannelsens kvalitet. Rektor og prorektor har herudover ansvaret for at sikre de nødvendige undervisningskompetencer gennem ansættelser og kompetenceudvikling.
Bestyrelsen
Bestyrelsen præsenteres for centrale elementer af skolens kvalitetssystem. Det drejer sig blandt andet om udvalgte konklusioner fra statusredegørelsen.
Administrativ understøttelse af kvalitetsarbejdet
Arkitektskolens administration, særligt ledelsessekretariatet, understøtter i samarbejde med koordinatoren kvalitetssystemet med gennemførelse af evalueringer og undersøgelser samt præsentation af nøgletal og i det hele taget at sikre, at infrastrukturen for kvalitetssystemet fungerer.
Relateret
MÅSKE ER DU OGSÅ INTERESSERET I DETTE