Handlingsplan for ligestilling, inklusion og diversitet
Her kan du læse om Arkitekskolen Aarhus’ handlingsplan
for ligestilling, inklusion og diversitet.
Her kan du læse om Arkitekskolen Aarhus’ handlingsplan
for ligestilling, inklusion og diversitet.
Handlingsplanen for ligestilling, inklusion og diversitet (Gender Equality, Inclusion and Diversity -GEID) for Arkitektskolen Aarhus er udarbejdet af en arbejdsgruppe nedsat af rektor.
Planens primære formål er at sikre, at Arkitektskolen Aarhus bringer alle talenter i spil, uanset køn, alder, nationalitet/etnicitet, seksuel orientering, kønsidentitet, fysiske eller psykiske barrierer og baggrund.
Arkitektskolen Aarhus ønsker at sikre, at der er plads til at udtrykke alle de forskellige perspektiver, som repræsenteres af denne mangfoldighed. Det er derfor vigtigt at sikre, at Arkitektskolen Aarhus skaber en ramme, der understøtter denne mangfoldighed.
Udfordringer
Handlingsplanen italesætter fire hovedudfordringer:
Vi arbejder med tre vejledende principper i forhold til at italesætte disse udfordringer. Vores initiativer baserer sig på:
Ønskede resultater
De ønskede resultater af denne handlingsplan er derfor (1) at skabe balance mellem kønnene i de ledende akademiske stillinger og i ledelsesstillingerne og (2) skabe en endnu mere inkluderende kultur for at imødegå alle de udfordringer, som er beskrevet i foregående afsnit.
Målet for kønsbalance bør defineres som 40 % + 40 % + 20 %, hvilket vil sige: 40% mænd + 40% kvinder + 20% mænd, kvinder eller personer der selv identificerer sig som non-binære eller som individer af kønslig diversitet. Dette gælder blandt de studerende vi optager, blandt afgængerne, samt inden for alle kategorier af ansatte.
Der skal foretages målbare fremskridt hen imod disse mål inden for en femårig periode, og der bør skabes balance inden for en periode på ti år.
Vi ønsker et arbejdsmiljø og en kultur, der værdsætter en høj grad af mangfoldighed blandt studerende og ansatte. Derfor ønsker vi at styrke bevidstheden om, hvordan vi sikrer, at alle føler sig velkommen og får lov til at komme i spil på Arkitektskolen Aarhus i hverdagens handlinger og aktiviteter. Vi arbejder ud fra fire spor:
Handlinger
Vi ønsker at etablere en fortløbende proces, der strækker sig over de næste fire til fem år. En proces som opfordrer til selvrefleksion, frivillige initiativer, regelmæssig revidering af processer og praksisser samt til at identificere områder, hvor forbedringer er ønskelige såvel som nye tiltag.
Denne proces baserer sig på fire dele:
Relateret
MÅSKE ER DU OGSÅ INTERESSERET I DETTE