
15.08.2025
IDEHISTORIKEREN LARS MORELL ER BESKEDENHED OG EKSTRAVAGANCE, KARSK ARBEJDSOMHED OG VILD PERFORMANCE PÅ EN GANG.
Lars Morell går hvileløst frem og tilbage i Didakteket på Arkitektskolen Aarhus. Han er iført jakke, lædersko og sixpence. Han forelæser.
Det vil sige: Han peger ikke på storskærmen bag sig. Han står ikke ved pulten og konsulterer sine papirer. Han taler, og han går. Gangen er let ludende, som om han konstant læner sig ind i den næste sætning, det næste skridt.
Stoffet befinder sig, hvor det skal. I hovedet. Digitale hjælpemidler giver den 68-årige eksterne lektor ikke alverden for, hverken professionelt eller privat. Han ejer hverken telefon, radio eller fjernsyn. Computeren er dog nødvendig på arbejdspladsen for at skrive bøger og kommunikere med kolleger og samarbejdspartnere.
Showman
Mange års foredragsvirksomhed og dyb indsigt i stoffet har givet ham forudsætningerne for at levere sine forelæsninger helt flydende. Der er også et element af showmanship i det, fornemmer man. Forelæsningen om Det Sorte Telt er netop begyndt med et lille show, nemlig en tekstilperformance ved social artist Beatriz Gonzalez og to assistenter, der drager gennem Didakteket med et sort sejl og en teltstang som optakt. Tableau.
Den aldrig stillestående forelæsningsstil mimer Lars Morells arbejdsliv.
Han har aldrig haft fast arbejde, men var ansat som timelærer på Aarhus Universitet i 16 år frem til årtusindskiftet. Siden har han primært ernæret sig som forfatter og foredragsholder, hvilket har fordret et betydeligt mådehold.
Måske er den nuværende stilling som ekstern lektor på Arkitektskolen Aarhus reelt det tætteste, idéhistorikeren og forfatteren har været på fast ansættelse. I hvert fald er han fast inventar: Han møder mellem kl. 3 og 4 om morgenen, syv dage om ugen. Skulle man lægge vejen forbi jule- eller nytårsaften, træffer man ham også.
Han går hjem hver dag kl. 16:30. Han skal være på café Go’ Kaffe på Ingerslevs Boulevard kl. 16:55. Han hjælper med at lukke, og så får han til gengæld det brød, der er til overs.
Narayana og Versace
Den hårde selvdisciplin, arbejdsomheden og den solitære livsstil kan give mindelser om en munketilværelse. Meget passende får Lars Morell trykt sine bøger hos Narayana Press i Gylling, som drives af hinduistiske munke. Billederne til denne artikel er taget netop dér, og til lejligheden har herren iført sig en sammensmeltning af munkekutten og hættetrøjen, som han selv har designet og siden fået syet hos sin faste skrædder. På fødderne har han lædersko af det dyre italienske mærke Versace, kronet med det sølverne Medusa-hoved, som er firmaets logo.
Med andre ord: Et særegent amalgam mellem flid og enkelhed (kutten), råhed og street-kultur (hættetrøjen) og elegance og ekstravagance (skoene). Alle elementer, som man genfinder i Lars Morells karakter og levemåde.
”Munkene og jeg lever på samme måde. Det var jo også på klostrene i middelalderen, man sad og håndskrev og kopierede bøger. Bogen er jo opfundet på klosteret. Den håndskrevne i hvert fald. Jeg har også en særlig status på Narayana Press – for jeg må komme om søndagen. Det er vi nogle ganske få, der må. ”
Fra Aalborg til Aarhus
Til gengæld skuer han ikke bagud, når det gælder hans egen historie. Der er ingen sentimentalitet angående barndommens land – 60’ernes og de tidlige 70’eres Aalborg. Han er født i 1956 og boede med sin far og mor i en lejlighed i Strynøgade de første fem år. Så flyttede familien i et nybygget parcelhus på den grund, hvor deres kolonihavehus havde ligget. Faderen var slagteriarbejder, senere funktionær i sundhedskontrollen, mens moderen var sekretær på et skolebibliotek.
Lars Morell tog sin studentereksamen fra Aalborg Katedralskole i 1975. Men han fremhæver især året 1972, hvor Nordjyllands Kunstmuseum slog dørene op for første gang. Det var betydningsfuldt for den 16-årige dreng, og få år senere så han en plakat, som averterede for et arrangement hos kunstneren Jørgen Nash i Lund. Lars Morell tog derover og blev siden en slags sekretær for Jørgen Nash. I den egenskab mødte han flere af tidens store kunstnere og kom jævnligt på Ekstra Bladet, idet Jørgen Nash var meget optaget af medierne. I 1979 rev Lars Morell teltpælene op og begyndte på studierne i idéhistorie i Aarhus.
Aarhus som horisont
Byen har han et had-/kærlighedsforhold til. Efter eget udsagn var han lidt på kant med den, især i begyndelsen. Men han besindede sig på, at den nu udgjorde hans horisont. Og så tog videbegærligheden efterhånden over.
”Når jeg går på gaden og ser ting forsvinde, og noget andet dukke op, så tænker jeg: ”Hvem boede her? Hvilken maler boede her, og hvilken billedhugger boede der?”
Fra en løbende dialog med fotograf Poul Pedersen om kunst og kulturhistorie fik han fx kendskab til beliggenheden af de gamle fotostudier i Aarhus og kan udpege dem på byens øvre etager, hvor de oftest lå af hensyn til lysforholdene.
Fastboende teltkender
Selv bor han på Frederiksbjerg i en lejlighed, som har udgjort et fast holdepunkt i tilværelsen siden 1979. Men paradoksalt nok forelæser han på Arkitektskolen Aarhus om det stik modsatte, nemlig nomadetilværelsens urgamle bolig par excellence: Teltet. Han har forpligtet sig til at levere 14 forelæsninger om teltets arkitekturhistorie. Interessen for teltet opstod gennem venskabet med kunstneren Per Kirkeby.
”Per havde noget med telte. Og han havde rejst både i Nordafrika med det sorte telt og i det sydlige Rusland med yurten. Og selvfølgelig på Grønland med ekspeditionsteltet. Jeg har sådan et papæskesystem. Så hver gang jeg fandt noget med teltet, røg det op i den papæske. Og så gik der 20 år. Og så var den papæske fyldt. Og så gik jeg i gang med de telte.”
Telttyper
Beder man Lars Morell opliste de forskellige telttyper, der findes, får man følgende liste: Skærmteltet, kuppelteltet, spidsteltet, kegleformet telt (tipi), det sorte telt (beduinteltet), rammeteltet, parasolteltet, pavillonteltet, tunnelteltet og cirkusteltet (variant af masteteltet). Til bestigning af Mount Everest anbefaler han det geodætiske telt, som er en variation af kuppelteltet.
MÅSKE ER DU OGSÅ INTERESSERET I DETTE