RAMMER FOR STUDIE- OG UNDERVISNINGSMILJØ
Arkitektskolen tilbyder fysiske faciliteter og ressourcer, der understøtter de studerende i undervisningen.
Arkitektskolen tilbyder fysiske faciliteter og ressourcer, der understøtter de studerende i undervisningen.
I følgende afsnit beskrives rammerne for det overordnede studie- og undervisningsmiljø på Arkitektskolen Aarhus. Her lægger vi blandt andet vægt på skolens fysiske faciliteter samt evalueringer, der gør det muligt for skolen at opretholde og forbedre rammerne for de studerende, så de sikres den bedst mulige arkitektuddannelse.
Kvalitetssikringen af uddannelsernes studie- og undervisningsmiljø bygger på kvalitetsambitionen:
Baggrund og formål
Arkitektskolen Aarhus skal jf. akkrediteringsbekendtgørelsen sikre, at institutionen tilbyder faciliteter og ressourcer, der understøtter undervisningen og de studerendes gennemførelse af uddannelserne, samt at der løbende foretages studenterevalueringer af uddannelsesinstitutionen, der herefter systematisk anvendes i kvalitetsarbejdet.
Faciliteter og ressourcer
Arkitektskolen Aarhus har et unikt studiemiljø, som blandt andet tilbyder værkstedsfaciliteter med den nyeste teknologi og egen studieplads til de studerende på tegnesalene. De forskellige faciliteter fungerer som lærings- og udviklingsrum, og det er i vekselvirkningen mellem faciliteterne de studerende kan få nye perspektiver på deres projekter.
Tegnesale
Den studerende får ved semesterstart tildelt sin egen arbejdsplads på en tegnesal på sin studieenhed. Tegnesalene er det primære daglige studiested, hvor den faglige udvikling og udveksling mellem studerende finder sted. Underviserne er dagligt til stede på tegnesalene, hvilket giver de studerende mulighed for at få individuel vejledning ved deres eget tegnebord. Miljøet på tegnesalene bygger på både et fagligt og socialt fællesskab, hvor de dynamiske rammer giver lyst, energi og inspiration til studiets projektopgaver.
Værksteder
Værksteder og laboratorier udgør en essentiel del af skolens faciliteter til de studerende. De dækker alt fra træ- og metalværksteder til digitale laboratorier, hvor de studerende kan arbejde med robotter, scannere og forskellige skæremaskiner og med arkitektur i 1:1, som er tilpasset den digitale udvikling. Skolen har prioriteret at ansætte arkitektfagligt personale på værkstederne, så også produktionsfasen bliver en læringssituation for de studerende.
Før de studerende kan bruge værkstedsfaciliteterne, skal de underskrive en erklæring om, at de er dækket af en heltidsulykkesforsikring og har gennemført et introduktionskursus i sikkerhed og brugen af værkstedsmaskineri.
Bibliotek, kortarkiv og materialesamling
Biblioteket befinder sig i hjertet af skolen og indbyder til både faglig fordybelse og socialisering. Her er adgang til bøger og tidsskrifter om arkitektur, byggeteknik, planlægning, restaurering, design og meget mere. Studerende og undervisere kan selv opsøge viden, men også få hjælp til at finde relevant materiale og til generel informationssøgning. Biblioteket er en del af studiemiljøet på skolen og indeholder møderum, gruppe/projektrum og ”stillepladser”. Biblioteket medvirker desuden i undervisningsforløb, hvor det er relevant, med henblik på at udvikle de studerendes informationskompetencer.
Biblioteket er offentligt og alle kan blive oprettet i bibliotekssystemet mod forevisning af sundhedskort.
Materialesamlingen er placeret i kælderen under biblioteket. I materialesamlingen findes både et bredt udsnit af traditionelle byggematerialer og prøver på de nyeste materialer, som branchen kan tilbyde.
Kortarkivet er også placeret i biblioteket. Det indeholder en samling af fysiske kort og giver adgang til digitale kort. Det er i afgrænsede tidsrum muligt at få assistance til at finde og bruge de digitale kort på biblioteket.
Studenterevalueringer
Arkitektskolen Aarhus benytter to studenterevalueringer til at forbedre det overordnede studie- og undervisningsmiljø på uddannelserne. De supplerer hinanden og giver et varieret billede af de studerendes syn på skolens fysiske, faglige og sociale miljø. Resultaterne fra evalueringerne og eventuelle handlingsplaner indgår i grundlaget for refleksioner i Uddannelsesredegørelsen.
Læringsbarometer og Uddannelseszoom
Læringsbarometer og Uddannelseszoom er Uddannelses- og Forskningsministeriets nye kvalitetsmåling af videregående uddannelser. Formålet med disse spørgeskemaundersøgelser er at måle de studerendes læringstilgange, opfattelser af uddannelsernes læringsmiljø, deres egen indsats på studiet samt uddannelsen i sin helhed. Resultaterne fra Læringsbarometer og Uddannelseszoom bruges af skolen til at videreudvikle uddannelserne, så kommende studerende får større læringsudbytte og et forbedret undervisningsmiljø. Skolens interne proces er beskrevet i Proces for Læringsbarometer og Uddannelseszoom.
Målingen bliver gentaget hvert andet år og Arkitektskolen Aarhus supplerer løbende med studiemiljøundersøgelse og undervisningsevalueringer.
Studiemiljøundersøgelse
Som supplement til Læringsbarometer og Uddannelseszoom udfører Arkitektskolen Aarhus sin egen studiemiljøundersøgelse. Den seneste undersøgelse er udarbejdet i et samarbejde mellem skolen og en gruppe studerende, så også aktuelle emner og problemstillinger bliver adresseret. Studiemiljøundersøgelsen omhandler den generelle trivsel for skolens studerende og dækker både det overordnede studiemiljø, de fysiske rammer samt de faglige og sociale relationer. Efter den seneste studiemiljøundersøgelse blev der nedsat en arbejdsgruppe, hvor blandt andre programkoordinatorerne og De Arkitektstuderendes Råd gennemgik resultaterne og diskuterede mulige forbedringer. Resultater og handleplaner kan ses på skolens hjemmeside.
Relateret
MÅSKE ER DU OGSÅ INTERESSERET I DETTE