06.01.2022
Spørgsmålet er svaret: Alicia Lazzaroni har udviklet en pædagogisk tilgang, som lægger vægt på prototyper og afprøvning.
At besøge en workshop ledet af studieadjunkt Alicia Lazzaroni er som at træde ind i en blanding af et køkken, et drivhus, en økologisk rumkoloni og en tegnestue. Her er alt lige fra tang og jordprøver til mærkelige pulvere, knuste muslingeskaller og krukker med gærsporer.
Det eneste du måske vil have svært ved at finde, er en klassisk, repræsentativ bygningsmodel. Hvad er det lige, der foregår her?
Tja, måske kan man på baggrund af det tilsyneladende kaotiske indtryk ane konturerne af en spekulativ, økologisk og tilmed post-antropocentrisk arkitektur. Alicia Lazzaroni opfordrer sine studerende til at udforske, afprøve ideer og lave prototyper, i stedet for at udvikle faste ideer og færdiglavede modeller til deres projekter.
”Jeg er ikke særlig interesseret i modeller, som udelukkende har til formål at beskrive former eller forhold. Jeg foretrækker modeller, der er udviklet til at afprøve, lære og overveje specifikke aspekter. Vi kunne kalde dem performative dokumenter i stedet for repræsentative “, siger Alicia Lazzaroni.
At følge materialet
Disse metoder udfordrer den traditionelle arkitekts værktøjer og sætter spørgsmålstegn ved erhvervets grænser. Og det gør de ved at arbejde på tværs af skalaer og tidsligheder samtidig med, at de altid engagerer sig i empiriske studier.
“For at give et eksempel: hvis du arbejder med et materiale, vil jeg foreslå, at du betragter materialet som mere end blot en vare. Du kunne metaforisk følge det og måske gå tilbage til stedet, hvor det blev udvundet eller produceret, og forstå det som en del af en større sammenhæng af økologier, kulturer og økonomier.
En sådan eksperimentel, fordomsfri tilgang vidner om Alicia Lazzaronis egen lyst efter viden – i alle dens former, og uanset området. Hun havde svært ved at beslutte sig for, hvad hun skulle studere, fordi hun dybest set var interesseret i mange ting på samme tid. I sidste ende valgte hun arkitektur, fordi det er et af blot få studier, der naturligt er tværgående. Og derfor er det naturligt for hende konstant at befinde sig på kanten af erhvervet og forsøge at bygge broer til andre fagfolk, som f.eks. etnografer, fysikere eller filosoffer.
Rejsende i dialog
Faktisk var et dristigt, tværfagligt rejseprojekt en del af hendes tidlige karriere. Sammen med sin mangeårige partner, Antonio Bernacchi (som også underviser på Arkitektskolen Aarhus), udførte hun mere end hundrede interviews med forskere og praktikere i hele Sydøstasien for at forstå et meget dynamisk øjeblik i dette område. Med udgangspunkt i Singapore rejste de over 15.000 km til lands for at interviewe en ekstremt varieret gruppe af bidragydere, indtil de til sidst krydsede grænsen til Mongoliet.
På det tidspunkt var de blevet tilbudt et job på Chulalongkorn University i Bangkok af en af de personer de havde interviewet. Og de følgende år skulle vise sig at være pædagogisk formative, idet de her fandt et miljø, der var åbent over for den kritiske og spekulative tilgang, de værdsætter. Alicia Lazzaroni skifter ofte mellem at sige “vi” og “jeg”. Hvilket blot viser at hun og Antonio Bernacchi har rejst og arbejdet sammen så længe, at de ser sig selv som en enhed.
MÅSKE ER DU OGSÅ INTERESSERET I DETTE