
20.08.2025
26 arkitektstuderende har brugt to uger på sommerskole i Snedsted, Thy. Opgaven var at tegne en revitalisering af byen, som lider under affolkning.
De har siddet i bagerbutikken, i bedemandsforretningen, hos ejendomsmægleren og i køreskolen. Og så har de sovet i idrætshallen om natten. De 26 deltagere i Snedsted Sommerskole har med andre ord engageret sig dybt i Snedsted i de to uger, de har tilbragt i butikker på byens hovedgade.
Grupperne á 4 studerende fik til opgave at producere en større model og fire store plancher med deres bud på en livfuld fremtid for byen, der har godt 1.000 indbyggere og ligger midt i Thy, ca. 20 km fra Thisted.
Samarbejde med lokale
Sommerskolen begyndte med små feltture og registreringer i og omkring byen. Undervejs har undervisere fra University of Cape Town, University of Canberra samt professor Pieter Versteegh fra Schweitz og Arkitektskolen Aarhus holdt oplæg for de studerende.
Sommerskolen er arrangeret i samarbejde med lokale kræfter og støttet af Landdistriktspuljen, og de studerende oplevede da også stor lokal interesse. Mange lagde vejen forbi butikkerne for at spørge og snakke. Og det er netop den lokale forening Revitalisering af Snedsted 2030, der i lørdags modtog de studerendes forslag.
De blev nemlig fremlagt på Snedsted årlige byfest, hvor ca. 200 borgere stemte på deres favoritforslag.
De lokale medier havde også et godt øje til sommerskolen. TV Midtvest bragte således et videoindslag og to artikler, ligesom DR P4 lagde vejen forbi.
“Vi ønsker at få en helhedsplan over, hvordan den ældste del af bymidten kan revitaliseres, men vi mangler ideerne og nogle, der kan lave et overblik for os, og det er vi glade for, nogle vil hjælpe os med”, sagde formand for foreningen Revitalisering af Snedsted 2030, Karl Erik Jensen, til TV Midt-Vest.
Fra Arkitektskolen Aarhus er lektor Mo Krag ankermand for sommerskolen. Han modtog i marts 2025 Franciska Clausen-medaljen for sit arbejde i projektet Utopia Thy.
“Sommerskolen har været en helt særlig mulighed for de studerende til at udfolde og udvikle deres faglighed i en koncentreret form og en real kontekst, hvor de får mulighed for en direkte interaktion med de lokale – og relevante problematikker og potentialer. Samtidig er det værdifuldt for byen at få studerendes mindre konventionsbundne blik på nutid og fremtid som led i en positiv udvikling de kommende år”, siger Mo Krag.
MÅSKE ER DU OGSÅ INTERESSERET I DETTE